Nu aan het lezen
Muziek heeft de kracht om je te motiveren, vrolijk te maken als je verdrietig bent én je kunt er je creativiteit mee uiten. Naast het heerlijke gevoel dat je krijgt als je zingt of de gitaar speelt, leer je er ook heel veel van. Je leert onder andere multi-tasken en een ritme aangeven. Nu blijkt zelfs dat muziek je schoolresultaten kan bevorderen, niet alleen uit onderzoek maar ook uit de praktijk.
Een basisschool in het Engelse stadje Bradford laat zien dat meer muziek leidt tot betere resultaten, aldus The Guardian. In Engeland wordt muziek steeds vaker uit het curriculum gehaald, omdat andere eindtoetsvakken anders te veel onder druk komen te staan. Hoofdleraar van de Feversham school, Naveed Idrees, integreert echter elke dag muziek (tot zes uur per week), drama of kunst in de lessen en dat leidt tot wonderbaarlijke resultaten. In 2000 stond de school nog bekend als een achterstandsschool. Nu mogen de leerlingen zich rekenen tot de top 10% van het land op gebied van lezen, schrijven en rekenen.
Het bijzondere aan Feversham is dat 99% van de kinderen Engels spreekt als een tweede taal. Op de school worden wel 30 verschillende talen gesproken, maar dit leidt geenszins tot verdeling. De kinderen zingen vrolijk Beatles liedjes mee, maar ook Moslimse liederen. Idrees vertelt dat veel ouders bang waren dat hun kinderen pop muziek of christelijke liedjes zouden leren. Nu zij de resultaten van het muziekonderwijs zien, zijn die zorgen als sneeuw voor de zon verdwenen.
In Nederland wordt er de afgelopen jaren ook steeds meer geïnvesteerd in muziekonderwijs. Wetenschappelijk onderzoek heeft zelfs aangetoond dat muziek de prestaties van kinderen verbetert. “Het draagt bij aan de ontwikkeling van het brein, de motorische ontwikkeling en het bevordert discipline en doorzettingsvermogen”, aldus de Rijksoverheid.
Door meer te investeren in muziekonderwijs, leren kinderen verschillende vaardigheden. Kinderen leren ritme, handgebaren en beweging. Dit helpt hen onbewust bij het lezen, schrijven en rekenen en wordt ook wel de Kodály-methode genoemd. Leraren van de Feversham school laten hun leerlingen bijvoorbeeld passages van Shakespeare’s The Tempest uit hun hoofd leren. Dit leidt tot betere resultaten bij het lezen en schrijven. De resultaten van Feversham en het onderzoek van de Rijksoverheid laten zien dat creatieve vakken niet zomaar een extraatje zijn. Muziek en kunst zijn essentieel voor de vooruitgang van leerlingen. Stampen voor de Cito-toets is dus niet per se de oplossing.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.