Nu aan het lezen
Weet je het nog? Ooit, ergens voor het jaar 2007 was dat gekke ‘#’ teken niet meer dan een extra functie op je toetsenbord. Sinds 2007 gaan mensen helemaal los op sociale media met hashtags over thema’s en onderwerpen waar ze gepassioneerd over zijn. De hashtag was niet altijd zo populair en had eerst een hele andere functie. Meerdere zelfs. Dit is hoe het ontstond.
Voor de hashtag, ook wel hekje of kardinaalteken genoemd, populair werd met thema’s als #foodporn of #covfefe had het tekentje meerdere functies. Het verhaal van de hashtag begint in de klassieke oudheid. De Romeinen gebruikten het ‘pond’ teken om het gewicht van iets aan te geven. Later werd het overgenomen door de Britten en voegden zij er een lijntje aan toe om aan te geven dat het teken een afkorting was.
Een aantal eeuwen later werd de “hash” in Amerika gebruikt om nummers, gewicht, of het einde van persberichten aan te geven. Het teken werd ook gebruikt in programmeertalen en je kon het teken in telefoonhokjes vinden. Hier werd het vooral gebruikt als je gefrustreerd was omdat een nummer niet werkte en de klantenservice wilde spreken.
Maar voor de telefoon bestond het teken al op het bekende Qwerty toetsenbord. Het werd later simpelweg overgedragen naar het toetsenbord dat ik nu gebruik om dit stuk te typen. De ‘gewone’ mensen gebruikten het hekje nooit echt tot augustus 2007.
Het begon allemaal met de volgende tweet:
how do you feel about using # (pound) for groups. As in #barcamp [msg]?
— ␈ Chris Messina␈ (@chrismessina) August 23, 2007
Chris Messina, de uitvinder van de hashtag zoals wij die nu kennen, werkte niet eens voor Twitter maar voor Google. Zijn doel met de hashtag? Hij wilde orde scheppen in de chaos van het sociale medium. Twitter had geen groepen en Messina bedacht de beste manier om met tekst een onderwerp aan te geven. De #hashtag was geboren.
Messina wilde voor Twitter een teken gebruiken dat al bestond en makkelijk te vinden op een toetsenbord. Als ‘typografie lover’ vindt hij de octothorpe, zoals het in typografie-taal heet, de mooiste keus: “Het is een van de meest gebonden tekens, je kan het in een oogwenk en vanaf een afstand zien – het is moeilijk te missen!”
De potentie van de hashtag werd zwaar onderschat door de oprichter van Twitter, Evan Williams. De beste man zag er geen heil in en vond het te ‘nerdy’. Oef, wat een inschattingsfout.
Het teken werd steeds vaker door Twitter-gebruikers opgepakt en werd in 2009 officieel geaccepteerd toen Twitter er een klikbare link van maakte. Het is niet gek dat de hashtag sindsdien mega populair is, en later ook door Instagram en Facebook werd overgenomen. Je hoeft alleen maar op een tag te klikken en je wordt meteen in een gesprek geworpen.
De hashtag is zoveel meer dan #foodporn. Het dient als protestmiddel (#Ferguson, #jesuischarlie), biedt mensen onderdak tijdens rampen #porteouverte, en het brengt mensen samen #LoveWins. Zo zie je hoe iets kleins uit kan groeien tot iets van maatschappelijk belang. Genoeg reden om te vieren: Happy birthday hashtag!
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.