Nu aan het lezen
Plus-size advertising levert bij mij altijd een innerlijke tweestrijd op. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het alleen maar fijn dat er in de media plek is voor meer dan alleen graatmagere modellen of kleding geschikt voor de heupen van een petite Française. Maar de aparte advertenties onderstrepen de positie waarin vrouwen en mannen met overgewicht in verkeren: een uitzondering.
Er kleeft vaak een soort nasmaak aan: ‘Het ziet er leuk uit, maarja het blíjft plus-size kleding’.
Ik vermoed dat mede hierdoor vooroordelen over dikke mensen voortbestaan. Lui, smakeloos – wellicht zelfs onverschillig.
Ik weet wel beter, getuige de intelligente en smaakvol aangeklede vrouwen in mijn omgeving die geen maat 38 hebben – maar meer stijl en pit in hun pink, dan menig #fitgirl.
Ik ben dan ook huiverig als merken lichaamspositiviteit promoten. In plaats van het stimuleren van zelfvertrouwen en trots, voelt het vaak meer dan anders als een verkooptechniek.
JCPenney’s nieuwe ‘Here I Am’ video, doet exact het tegenovergestelde. Het Amerikaanse kledingmerk roept een krachtig gevoel op voor en door dikke vrouwen, in het Engels gedoopt tot ‘fat empowerment’.
De vrouwen in de nieuwe reclame voor een plus-size kledinglijn van het Amerikaanse JC Penney zijn nooit dun geweest. En dat zullen ze ook nooit worden. Althans, niet vanwege druk van buitenaf.
In de video spreken zij zich uit over hun krachten, en niet de ogenschijnlijke zwakte die zoiets als overgewicht lijkt te zijn. Stuk voor stuk hebben de vrouwen een carrière waar je u tegen zegt, een geweldig zelfvertrouwen én trots.
The body positive message starts w/ each of us individually! Loving this @JCPenney @byashley_nell #HereIAm campaign! pic.twitter.com/aoTuQqLDbL
— Reah Norman (@styledbyreah) June 18, 2016
Van gevierd yoga instructrice tot de finalist van modeprogramma Project Catwalk die voor het eerst in de geschiedenis een plus-size kledinglijn showde tijdens New York Fashion Week: allemaal komen ze aan bod met dezelfde boodschap: je hoeft je niet te schamen voor de ruimte je inneemt.
De Amerikaanse media zijn lyrisch. Dít is de manier waarop je plus-size kleding verkoopt, schrijven ze. Niet alleen door je te focussen op gewicht, maar er mooi uit zien op waarde te schatten – ongeacht kledingmaat.
Er schuilt echte schoonheid in elk individu, schrijft de kledingketen op hun YouTube pagina. “Dus, wanneer we de vooroordelen loslaten die zijn gebaseerd op hoe iemand er aan de buitenkant uitziet, zijn we een stapje dichterbij lichaamspositiviteit.”
Love who you are today. #FixWhatsBrokenIn5words #TheCurvyCon #hereIamhttps://t.co/Wv2UTsgwjn
— JCPenney (@jcpenney) June 18, 2016
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.