Nu aan het lezen
Vandaag op het wereldwijde web: acteurs die beweren al ‘sinds hun tiende’ te zuigen, sommigen in ‘meer dan negentig landen’, ongeacht of je republikein of democraat bent.
Deze dubbelzinnige uitspraken zijn onderdeel van de nieuwe campagne #StopSucking om plastic-consumptie in de Verenigde Staten te verminderen. Niet zomaar plastic maar rietjes waarmee dranken worden genuttigd. De rietjes zorgen voor een boel afval in de oceanen en zijn gevaarlijk voor de vissen die er leven.
De advertentie komt van de makers van documentaire The Cove, zij schakelden de hulp in van bekende Amerikaanse acteurs.
In het campagnefilmpje prevelen zij al geruime tijd te zuigen maar daar nu mee op te houden. De dubbelzinnigheid druipt van de marketingcampagne. Jammer, is het eerste wat ik mij opkwam, dat er iets seksueels moet worden geplakt op zoiets als milieuvervuiling.
De dubieuze uitspraken leggen wel de vinger op de zere plek: aandacht voor klimaatactivisme is moeilijk verdiend. Het is niet sexy, totdat je het sexy maakt. Een controversiële aanpak voor een doel die in dit geval de middelen heiligt.
So pleased to be served my drink in a glass bottle with a PAPER straw! #PlasticFree #StopSucking 💙 pic.twitter.com/U1JFyu59Yw
— Lottie Williams (@LottieRiverCare) August 7, 2017
Per dag gebruiken Amerikanen zo’n 500 miljoen plastic rietjes. Het gevolg wanneer er niets verandert, is dat er tegen 2050 meer plastic dan vissen in de oceaan zal drijven.
Het blijft een tikkeltje triest dat seksueel getinte opmerkingen nodig zijn om ons wakker te schudden van de ernst van de zaak. Kan je hier niet doorheen kijken? Zoek dan je heil in de Nederlandse vertaling, ‘rietverdriet’ is volgens sommige Twitteraars het mistroostige equivalent van ‘StopSucking’.
Moet je nu stoppen met zuigen als je een big ass soda voor je neus hebt? Nee hoor, mits je rietje van duurzaam papier is.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.