Nu aan het lezen
De auteur van het geroemde boek ‘Hooked’ Nir Eyal, betreedt het podium tijdens The Next Web Conference 2017. Wat gebeurt er als hij praat? We luisteren. Want Eyal, Amerikaans van Israëlische oorsprong, weet het antwoord op iets waar we allemaal mee worstelen: onze verslaving aan technologie.
Verslaving is nogal een buzzwoord weet ook Eyal. Onze iPhone, Facebook en zelfs Slack zijn verslavend. Met verslavend, bedoelt Eyal dat een psycholoog het zou definiëren als een afhankelijkheid die schade aanricht. Hoewel je het niet zou verwachten, is Eyal voorzichtig met de uitspraak dat we collectief verslaafd zijn.
Volgens de auteur is slechts een klein deel van de bevolking écht hooked. Het gros van de mensen zegt nog altijd te kunnen stoppen wanneer ze willen – en vaak zullen zij daartoe ook daadwerkelijk in staat zijn. Rest nog de mensen die werkelijk reddeloos verloren zijn als mister smartphone uit beeld verdwijnt.
Toch ontwikkelen veel mensen een zekere mate van verslaving, te danken aan onze afhankelijkheid van de smartphone. Misschien herken je het volgende: na werktijd nog mailtjes beantwoorden of zodra je een moment niets te doen hebt, je telefoon erbij te pakken voor een ongeremde feedscroll. Gemiddeld checken we zo’n 47 per dag onze smartphone.
Volgens Eyal zijn er een paar redenen waarom we zo afhankelijk zijn – of dat zo ervaren.
Mensen zeggen niet te kunnen disconnecten, aldus Eyal. Te danken aan bedrijven die van hun werknemers vragen altijd bereikbaar te zijn. Eyal vraagt zich af: Wanneer is 9-5 een 24/7 job geworden? De oorzaak schuilt volgens hem in een gebrek aan een open bedrijfscultuur. Want mensen zullen met smoesjes komen. Bijvoorbeeld: maar het is efficiënt om na werktijd te werken, of: we zullen verlies draaien als we niet nu direct op die klant reageren. Bullshit, aldus Eyal.
Er is enorm veel bewijs dat wanneer mensen disconnecten, bedrijfsresultaten verbeterden. Leiderschap speelt hierin een belangrijke rol, ook wel de aanstichter van de bedrijfscultuur. Volgens Eyal kijken naar de leider voor de geschikte hoeveelheid technologie dat ze gebruiken.
Dan rest nog het excuus: maar alle apps maken het zo makkelijk in contact te blijven na werktijd, apps zoals Slack. Eyal vertelt dat veel mensen dit graag aanwijzen als oorzaak. Het bedrijf zelf kampt echter niet met dit probleem. Groot op de muren geschreven: work hard and go home. De reden: de CEO wilt dat het een taboe wordt mensen na kantooruren te storen.
Iedereen kent dit probleem. En dat is niet omdat we verslaafd zijn of vanwege onze werkcultuur maar omdat het leuk is. Afleiding in de vorm van je smartphone en apps is leuk. Scrollen, klikken: leuk, maar op sommige momenten kost het andere dingen. Het is echter geen nieuw probleem, aldus Nir Eyal. Mensen worstelen hier al heel lang mee.
Socrates debatteerde al ver voor het bestaan van Facebook ‘Akrasia’: de zwakte van wil. Ga maar na hoe sterk je in je schoenen moet staan om overal ‘nee’ tegen te zeggen. Technologie vandaag de dag is daarom als het lopen langs een eindeloze bakker met talloze broodjes, taartjes en gebak. Volgens Eyal is het belachelijk om te zeggen dat het product viezer moet worden of minder aanbod. “Ja het is verleidelijk maar beter wordende producten is geen probleem maar vooruitgang. Net als bij de bakkerij is het niet jouw schuld als de gebruiker maar wel onze verantwoordelijkheid er goed mee om te gaan.”
Er zijn wat dingen die je kunt doen, aldus Eyal.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.