Nu aan het lezen
De Spotify van de tijdschriftenwereld worden. Met die belofte lanceerden ondernemers Michael Croll en Rutger Tijkotte begin dit jaar de mobiele app Maggy. En toegegeven, de vergelijking is zo gemaakt: via de app lees je tijdschriften doordat ze op je mobiel per artikel worden gepresenteerd, in plaats van via een PDF-versie van een magazine.
Dit is de oorspronkelijke functie van de app. Voor lezers is het na een grootschalige update ook mogelijk de artikelen te bookmarken en offline te lezen. Ook krijgen gebruikers voortaan persoonlijke suggesties op basis van hun leesgedrag. Maggy biedt onbeperkt artikelen aan voor een vast bedrag van 5,99 euro per maand.
De app werd al bij de introductie bejubeld door Nederlandse media en het kreeg een subsidie van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Vanwaar dan toch die herziening?
Te lezen in het blog is dat met name de eerste feedback van lezers en (mogelijke) investeerders een behoorlijke domper bleek te zijn. De kritiek: een leuk idee maar het kon allemaal nog wel een tandje beter. “Veel beter zelfs. Auw. Terug naar de tekentafel dus.”
De grootste valkuil, zeggen de ondernemers op hun website, is dat ze tijdens de ontwikkelingsfase van de app te veel dachten vanuit tijdschriften, in plaats van de digitale omgeving waarin je de artikelen leest.
Daarom: een omvangrijke update met een nieuw design dat veel functioneler is. Het bladeren door magazines is eenvoudiger en het algoritme voor leessuggesties is verfijnd. Gebruikers zien de aanbevelingen in de app en in een dagelijkse samenvatting in hun e-mail. Afhankelijk van je leesvoordeuren ziet dit er zo of zo uit
Volgens Kroll en Tijkotte heeft de herziening veel te maken met de tijd waarin we leven: “Om het maar bot te zeggen een tijdperk waarin iedereen de hele dag naar zijn schermpje zit te staren. Dat vraagt wel even om een compleet andere beeldtaal en vormgeving, want alles op het scherm moet een functie hebben en kloppen. Daarom hebben we ervoor gekozen om alle content in hetzelfde lettertype en stijl weer te geven maar wel met de nodige verdieping om te zorgen dat het prettig leest.”
De grootschalige update van de app maakt dat het niet alleen zacht is voor je ogen, maar biedt ook de optie artikelen te bookmarken en offline te kunnen lezen. “Dat is erg handig als je weet dat je een tijd geen wifi of mobiel internet hebt, bijvoorbeeld op vakantie”, aldus Michael Croll.
Met de update zijn 16 nieuwe titels beschikbaar, voornamelijk meer ‘niche’ tijdschriften, waaronder Foodies, Autoreview en DIGIFTO van uitgevers F&L Publishing Group en Clipboard Publications.
De app is de eerste 7 dagen gratis uit te proberen. Ben je naast tijdschriftliefhebber ook geïnteresseerd in start-ups? Kijk dan gelijk even op het blog van de ondernemers waarin ze uit de doeken doen hoe ze zover kwamen.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.