Nu aan het lezen
Je hebt honger maar geen zin om boodschappen te doen en te koken. No problemo! UberEATS is hier om jou van al je kookzorgen af te helpen en bezorgt je maaltijd lekker makkelijk aan huis. In India lijken vooral de vrouwen van deze dienst te profiteren, en dan met name op een wel hele bijzondere feestdag…
De bezorgdienst lag gisteren onder vuur in India vanwege een opvallende advertentie. 17 september is namelijk ‘Wife Appreciation Day’ – ja echt – in dit land dat bekend staat om zijn beruchte positie jegens vrouwen. De promo van de bezorgdienst luidt, en dit is echt geen grap:
“Bestel nu op UberEATS en laat je vrouw een dag vrij nemen van de keuken. Gebruik de code ‘nocookingday’.”
UberEATS suggereert met de actie dat alle getrouwde vrouwen de hele dag in de keuken staan. Een gevaarlijke en seksistische statement die, terecht, meteen fel wordt bekritiseerd op Twitter.
Sorry @uber but why do you think that only the "wife" needs to be at the kitchen! 😐 pic.twitter.com/HzjlBsdT34
— Hemanth.HM (@GNUmanth) September 16, 2017
How's that "changing our ingrained culture of sexism" thing going, @Uber?
— Dustbin Timberlake (@asolivieri) September 16, 2017
Uber biedt naar aanleiding van de kritiek snel excuses aan op Twitter en zegt dat de promo volledig ongepast is. Hoofd Marketing van de dienst, Bozoma Saint John, vindt de actie ook onacceptabel.
This was totally inappropriate. We've removed it and we apologize.
— Uber Comms (@Uber_Comms) September 17, 2017
Oh hell no. This is completely unacceptable. Will take care of this.
— Bozoma Saint John (@badassboz) September 17, 2017
De seksistische promo speelt in op het stereotype dat vrouwen altijd achter het aanrecht staan. En geef toe, hier wordt ook in Nederland nog weleens over gegrapt. Helaas is seksisme jegens vrouwen in India een veelvoorkomend probleem. Afgelopen zomer werd Indiase vrouwen zelfs aangeraden na middernacht thuis te blijven om misbruik of moord te voorkomen. Als tegenreactie op deze uitspraak werden er massaal foto’s gepost van vrouwen tijdens het uitgaan met de tag #AintNoCinderella. De promo van UberEATS bevestigt het stereotyperende beeld van vrouwen in India wederom.
De taxidienst Uber, waar UberEATS onderdeel van uit maakt, ligt al het hele jaar onder vuur. Zo werd een voormalige werknemer beschuldigd van seksuele intimidatie, waarop twintig mensen werden ontslagen. Het bedrijf kon dit nieuwe voorbeeld van seksisme dus zeker niet gebruiken. Blijkbaar leert niet iedereen meteen van zijn fouten.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.