Nu aan het lezen
Op 10 maart kwam het boek Visual Thinking uit, geschreven door Willemien Brand. Ik heb er echt naar uitgekeken en heb het boek nu een kleine week in huis. Eigenlijk moet iedereen dit boek hebben. Alles gaat zoveel beter als je goed met elkaar kunt communiceren. Tekeningen & beelden helpen hier enorm bij. En daarom deel ik hier een boek-review over deze ‘visuele communicatie-bijbel’ voor op het werk.
Hoe ik terecht kwam bij Buro Brand, weet ik eigenlijk niet meer. Maar vanaf het moment dat ik binnenwandelde op de Zonweg in Den Haag ben ik geïnspireerd door wat ze doen en hoe ze werken. De drive van Brand is om mensen beter te laten communiceren. Dat doen ze vol overtuiging, flair en daadkracht.
Dus hoe kan het beter? Willemien Brand (schrijver van het boek) heeft een geweldige tool in handen: Visuele communicatie. Met verstand van business – in combinatie met een creatieve achtergrond – helpt ze mensen om zelf te tekenen en via beelden boodschappen over te brengen.
Maar natuurlijk wel! We hoeven allemaal geen Rembrandt te zijn, maar een boodschap overbrengen via tekeningen is heel effectief. In lijn met de trend dat communicatie nu iets is van iedereen, is ook tekenen ook iets wat je zelf kunt doen.
Als communicatieprofessional weet ik er alles van. Ik ben ‘van’ communicatie.Dus als je wilt communiceren, dan trek je bij mij aan de bel. Zo heb ik heel vaak gesprekken met mensen (vaak programmamanagers) die me vragen of ik communicatie voor ze kan ‘doen’.
Het antwoord is simpel en duidelijk: “Theoretisch kan ik dat, maar als je effectief wilt zijn, dan moet je het zelf doen”, vertel ik ze dan. “Oeps…”, hoor ik ze denken. In de wereld van uitbesteden en delegeren is dit niet iets wat managers graag horen.
En toch is het waar. Als je als (programma)manager zelf gaat communiceren, zelf het woord voert, zelf een blog schrijft, zelf een tekening maakt, dan kom je bij de mensen binnen. Terwijl ik als ghostwriter heus mijn best doe, echt authentiek is het niet. Iedereen prikt er zo doorheen. En waarom zou je niet zelf communiceren? Tegenwoordig kan je het allemaal zelf. Blogs schrijven, vlogs posten… en met behulp van dit boek dus nu ook visueel communiceren!
Een ander argument is dat de manier waarop je invloed uitoefent aan het veranderen is. Power to the people! En niet zonder gevolgen. Een hiërarchische positie is niet meer een garantie dat mensen naar je luisteren. Om je heen zijn er mensen die heel handig zijn geworden in het benutten van alle digitale communicatiemiddelen. Die het lef hebben om te denken dat ze iets te melden hebben & dat dan ook gewoon doen.
En wie heeft er nu de meeste invloed? De manager die hoog in de boom zit, die al zijn/haar communicatie uitbesteedt? Of de medewerker met visie en een vlotte babbel die elke week een coole vlog online zet?
Ooit gehoord van Pewdiepie? Ik denk zomaar dat je geen idee hebt wie of wat dit is. Het is een jongen met maar liefst 54 miljoen volgers op Youtube. Dus stel nu dat Pewdiepie iets de wereld in slingert, dan heeft hij een enorm bereik. Terwijl iemand via formele kanalen en procedures een keurige uiting kan doen, maar bij het bereik en impact kun je vraagtekens zetten. Kijk eens om je heen. Weet jij wie de influencers zijn in jouw omgeving?
Terug naar het boek. Donderdag was de boekpresentatie in Amsterdam. Ik kreeg het boek mee. Heb het van voren naar achteren doorgelezen en meegetekend. Heerlijk hoe de eerste twee hoofdstukken je echt leren tekenen. En dan langzaam opbouwen naar een storyline in je tekening in hoofdstuk 3.
Zodat je in hoofdstuk 4 genoeg basis hebt om dat allemaal toe te passen in business settings, met veel concrete visuele toepassingen. Dit hoofdstuk is meer een naslagwerk waar je uit gaat putten op het moment dat zich een specifieke situatie voordoet.
Het boek eindigt met hoofdstuk 5 waar je nog een flinke grote dosis energie en stimulans krijgt om vooral te gaan oefenen. Echt empowerment! Je kunt het (echt!) en het boek helpt je geweldig op weg. Met stap voor stap tekenvoorbeeldjes en heldere uitleg van de business situaties zoals de customer journey, decision making of teambuilding.
Ik heb al heel wat boeken aangeschaft, en sommigen ook weer teruggestuurd. Ik hou van aantekeningen maken, beetje schetsen. Sinds vorig jaar ben ik hier echt mee aan het oefenen om het beter te doen. Niet alleen aantekeningen die ik zelf kan lezen, maar die me helpen om iets aan anderen over te dragen.
Er zijn video’s online te vinden en ook heel veel boeken op dit vlak. De boeken van Mike Rohde vind ik top. Voor sketchnoting (visueel aantekeningen maken) geeft hij in zijn boeken echt goede guidelines en voorbeelden. Andere ‘standaarden’ zoals Visual Meetings en Visual Teams van Dave Sibbet heb ik besteld, ingekeken en weer teruggestuurd. Heel veel tekst, weinig praktische (visuele) uitleg. Ik had heel graag gewild dat ik deze boeken gaaf vond, maar alle energie die ik haal uit tekenen, zakte weg bij deze boeken.
De visuele gidsen met icoontjes van Bikablo vind ik wel handig, maar zijn heel eenzijdig. De business-toepassing ontbreekt hier. En dus vult Willemien met haar boek een groot gat. Een goede tekengids voor de zakelijke omgeving met zowel beeld als uitleg in een goede balans. Het resultaat van een mooie samenwerking tussen Willemien Brand en drie consultants van PwC, Pieter Koene, Martijn Ars en Pieter Verheijen. Zo komen twee werelden samen. Creatives & Business.
Wat mij betreft een must-have, must-read en must-do boek!
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.