Game of Thrones: Het verhaal achter die mysterieuze grottekeningen - Vance

Nu aan het lezen

Game of Thrones: Het verhaal achter die mysterieuze grottekeningen

Game of Thrones: Het verhaal achter die mysterieuze grottekeningen

Heb je de vierde aflevering van Game of Thrones seizoen 7 ‘The Spoils of War’ nog niet gekeken? Dan raden wij je aan om onderstaand artikel nu nog niet te lezen. Het bevat namelijk een kleine spoiler van deze aflevering. Maakt dat je niet uit? Lees dan gerust verder.

Naast een tweede Stark reünie en een bloedstollende vechtscène met prachtige CGI, draait deze aflevering vooral om Daenarys Targaryen. Ik geef toe, mijn mening is lichtelijk gekleurd als het gaat om Queen Dany en haar draken, maar deze aflevering laat zien waarom. We zien eindelijk waar een volwassen draak als Drogon toe in staat is tijdens een strijd met de Lannisters.

Helaas beslaat de strijdscène maar een kleine portie van deze evenzo kleine aflevering. Zo duiken Jon en Daenarys ook de grotten van Dragonstone in. Jon laat zien hoeveel drakenglas de rots herbergt, maar pakt ook zijn kans de Koningin der Draken te overtuigen dat White Walkers echt bestaan. Maar wat zeggen de grottekeningen die hij haar laat zien nu precies?

Geschiedenis

In een exclusieve video duiken Game of Thrones makers David Benioff en D.B. Weiss wat dieper in de geschiedenis van Westeros. Er zit namelijk een heel symbolisch verhaal achter de tekeningen in de grotten van Dragonstone.

We hebben de cirkelvormige symbolen van de tekeningen al veel eerder gezien, tijdens de allereerste aflevering van de serie. Weet je het nog, toen je begon aan een nieuwe serie, niet wetend dat het een van de grootste ooit zou worden? Tijdens die eerste aflevering maken wij voor het eerst kennis met de White Walkers en zien wij hoe zij lichamen in een cirkelvorm leggen. Dit zien wij later weer in seizoen 3, maar dan in een spiraalvorm. Tijdens de nieuwste aflevering komen wij erachter dat ze deze geometrische patronen van hun makers hebben geleerd, vertelt Benioff.

kinderen van het woud

game of thrones

Kind tegen Mens

De cirkelvormen werden door de oorspronkelijke bewoners van Westeros, de Kinderen van het Woud, getekend en hebben een symbolische betekenis. Wat dit precies is, weten we nog niet. Benioff vertelt dat spiraalvormen een belangrijke betekenis in veel culturen in onze wereld hebben, dus het klinkt logisch dat dit ook het geval is in hun wereld [Westeros].

De Kinderen van het Woud leefden van de Weirbomen en waren er al lang voor de komst van de Eerste Mensen. Na de komst van de Eerste Mensen, voeren de mythische wezens een tijd lang oorlog met hen. Wat Jon en Dany niet weten is dat de Kinderen zelfs de eerste White Walker maakten om de Eerste Mensen te verslaan. Dit deden zij door het lichaam van een mens neer te steken met drakenglas. Hierna sluiten de twee partijen een Verbond en leven ze in vrede.

Later worden de White Walkers te machtig voor de Kinderen van het Woud en vormen zij een sterke bedreiging voor zowel mens als wezen. De Kinderen besluiten hierna de Muur te bouwen, zodat de mens veilig blijft, en worden later niet meer dan een legende. Zoals wij nu weten, blijken de legendes waar en is het een kwestie van tijd voordat de White Walkers alle Zeven Koninkrijken verwoesten.

Buig je knie

Nadat Jon de grottekeningen van de Eerste Mensen en de White Walkers laat zien, weigert Dany alsnog toe te geven. Ondanks de mooie uitleg van Jon en het bewijs van de muurtekeningen, wil Dany nog steeds dat hij zijn knie voor haar buigt. Emilia Clarke, de actrice die Daenarys speelt, verwijst er zelfs naar in een humoristische Instagram post.

Wat de spiralen uiteindelijk betekenen, is nog maar de vraag. Eindigt de serie weer in een oorlog tussen mens en wezen? Of weten de vuurballen van Dany’s draken en het drakenglas de White Walkers voor eens en voor altijd uit te schakelen? We gaan het (hopelijk) allemaal meemaken in de nog maar drie overgebleven afleveringen van seizoen 7.

 

Foto’s: HBO

Content producer voor Vance, Dutchcowgirls en Numrush. Ze schrijft met een kritische blik over technologie en kunst en hoopt zo haar steentje bij te dragen aan de maatschappij.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.