Nu aan het lezen
Wat is het met bedrijven these days die nog steeds niet begrijpen dat de meest prachtige parels op het gebied van content zelden voortvloeien vanuit een idee het alleen te kunnen doen.
Geniale commercials blijken zelden het gedachtengoed van alleen gigabedrijven: de creatieve input van eenmanszaakjes en studenten blijkt eindeloos. Dankzij internet krijgen deze fantastische ideeën een podium. En in het geval van Adidas is dat een vrij pijnlijke zaak.
De 26-jarige Duitse filmstudent Eugen Merher diende een zogenaamde ‘spec spot’ in, een idee voor een commercial. Merher kon rekenen op amper een reactie, maar zijn 1,5 minuut durende filmspektakel gaat nu viral op internet.
Mensen zijn in awe van het filmtalent van Mehrer en de emotionele snaar die hij weet te raken met een bejaarde marathonloper die kostte wat het kost wilt rennen. Op schoeisel van bovenstaand sportmerk.
Hoewel de commercial zeker indrukwekkend te noemen is, is het haast de ophef rondom de hautaine houding van de Adidas communicatie-afdeling waar het nu om te doen is. “Spijt”, “Schaamte” er is geen kop teveel voor het talent dat het merk links heeft laten liggen, schrijven media.
En daar hebben ze een punt. Naast schaamte kan er sprake zijn van misinterpretatie, maar voornamelijk is de onrust het een signaal dat bedrijven niet wegkomen met een ‘top-down’ mentaliteit. Noch een slogan (‘Break Free’) die ze wellicht niet eens zelf nakomen.
Bekijk hieronder Break Free, het resultaat van de spec spot en oordeel zelf of het onderdoet aan een ‘echte’ commercial, wat dat laatste ook moge betekenen.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.