Waarom de imperfecte Amy Schumer de perfecte Barbie is

Nu aan het lezen

Waarom de imperfecte Amy Schumer de perfecte Barbie is

Waarom de imperfecte Amy Schumer de perfecte Barbie is

Petieterige Barbie, move over. Er is een normaal geproportioneerd mens voor je in de plaats gekomen: in 2018 vervult actrice en comedian Amy Schumer de rol van Kens perfecte wederhelft in de live-action film van Sony.

Dit is gerust een aardschok te noemen in de wereld van sprookjes, clichés en kinderdromen: sinds het uitkomen van de Mattel-pop in 1959 is Barbie voorzien van een genadige wespentaille en voetjes waar alleen hooggehakt schoeisel aan blijft plakken.

Nieuw script

Amy Schumer heeft daarentegen een meer gangbaar lijf en mond die verder reikt dan lipstick en de juiste cabrio. Ze staat erom bekend zich uit te spreken over belachelijke schoonheidsidealen, feminisme en zichzelf.

Niet alleen met de hoofdrol zal Schumer een belangrijke bijdrage leveren aan de film: samen met haar zus zal ze het script eigenhandig herschrijven.

Hoe dat er uit ziet? Volgens bronnen laat het een Barbie zien in een perfect land met perfecte mensen, totdat ze zich realiseert dat ze er niet tussen past. Ze wordt verbannen en is gedwongen deel uit te maken van de echte wereld. Daar ziet ze: uniek zijn is juist cool.

“Dik”

In mei postte de Comedy Central ster nog een foto van zichzelf in een badpak om reacties uit te lokken. Net als op de Barbie-aankondiging, waren die niet mals. Ze werd dik genoemd, een typisch gevalletje van ‘body shaming’. Precies wat Schumer voor ogen had. Ze noemt de reageerders levenloze mensen die niets beter te doen hebben dan anoniem nare reacties tikken.

“Dit is hoe ik eruit zie. Ik ben gelukkig. Ik vind dat ik er sterk en gezond uitzie.” Haar humor was ze niet vergeten; als toevoeging wist te zeggen dat ze er ‘uitziet als mevrouw Bulstronk uit Matilda.”

Amy Schumer Doll

Het is alsof Schumer een vooruitziende blik heeft; het idee van een realistische pop, aangepast aan Schumers leven, maakte ze al een tijdje terug.

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.