Nu aan het lezen
Met de klimaatveranderingen en de plasticsoep in zicht, is het vrijwel onmogelijk om duurzaamheid als groot merk te negeren. Dat is dan ook de reden dat Coca-Cola niet alleen meer het merk van de 7 miljoen drankjes per dag zijn. In november zal het merk met klanten, studenten, experts, journalisten en opiniemakers om de tafel gaan zitten. Deze dagen gaan de OPEN-dagen heten, waar concrete plannen gemaakt zullen worden om het merk duurzamer te maken.
Vorig jaar stonden er al ambitieuze doelen in het actieplan van Coca-Cola. Daar kwamen onder andere in naar voren dat ze 100 procent van de verpakkingen herbruikbaar willen maken. Daarnaast dat alle PET-verpakkingen voor minimaal 50 procent uit gerecycled materiaal moet bestaan. Daarmee zal dus 50 procent minder plastic verbruikt worden.
Er worden nog steeds single use plastic flesjes gemaakt, die uiteindelijk allemaal op een berg plastic terecht komen. Coca-Cola begint met hier verandering in te brengen door minder plastic te gebruiken. Het plan is om hier volgend jaar al vooruitgang in te boeken, te beginnen met het gebruik van 50 procent gerecycled plastic.
Hiermee zal Coca-Cola de eerste in Nederland zijn. Vooral omdat er zoveel van deze frisdrank gedronken wordt, verwachten ze dat het effect groot zal zijn.
Het plan is dat 100 procent van de verpakkingen moet terugkeren voor recycling voor 2025. Op dit moment wordt 85 procent van de plastic flessen weer gerecycled. Hoewel het plastic vroeger vooral nog werd verbrand, gaat dat dus al de goede kant op. Toch kan het nog beter, volgens de keten. En daar zijn de OPEN dagen voor.
Er wordt hier niet alleen over het plastic-probleem gepraat. Ook onderwerpen als zwerfafval, de dranken en de rol van Coca-Cola in de maatschappij zullen voorbij komen.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.