Deze kunstzinnige reclames over melk gaan over zoveel meer dan zuivel - Vance

Nu aan het lezen

Deze kunstzinnige reclames over melk gaan over zoveel meer dan zuivel

Deze kunstzinnige reclames over melk gaan over zoveel meer dan zuivel

Melk heeft anno 2017 geen al te best imago. Het zou vet zijn, suikerrijk en bovendien veel hormonen bevatten die ons lichaam eerder kwaad dan goed doen.

We zijn geen gezondheidsexperts en de trends op food & health wuiven nogal eens op en neer. We onthouden ons van een keiharde uitspraak of je nu welk of niet je dagelijkse cappuccino kan laten staan en vervangen door een degelijk bakkie haver- of sojamelk. Wat we wel weten is dat we er niet verzot op zijn.

Melk is niet sexy. Ténzij je het aantrekkelijk maakt. Enter de wereld van de marketing- en reclamegoeroes die werkelijk van een kartonnen pak nog een feestje weten te maken.

Poetry slam met een scheutje melk

In Cannes resulteerde een poging in een serieuze prijs voor de makers van de reclame voor het Nieuw Zeelandse melkmerk Anchor. In samenwerking met reclame-agency Colenso BDO maakte het bedrijf drie reclame-video’s waarin het product niet één keer voorkomt. Toch gaan de ads over het witte goedje.

Dankzij wereldkampioen slam-poet Harry Baker klinken woorden door die inspireren. De beelden, soms van lachende mensen die hun sterke tanden menen te danken aan het goedje, zijn minstens zo artistiek en komen van de hand van visuele kunstenaars zoals Parris Goebel.

Tieners

Wat is er gebeurd met de old school ‘witte motor‘ reclames waarin iemand verlekkerd het glas aan de lippen zet? Wel, tieners met een verfijnde smaak. De reden voor de onconventionele reclame is meer jongeren enthousiast te maken voor melk en hun eigen kracht. En hoe kan dat beter met iets ‘hips’ als rake woorden en beelden?

De reclames die konden rekenen op een Golden Lion in de categorie Gezondheid en welzijn van het Lions Heath Festival in Cannes bekijk je hier. Ze zijn zo indrukwekkend, dan kan een glaasje melk haast niet slecht zijn.

 

 

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.