Nu aan het lezen
De ‘sla intro over’-button van Netflix is de enige optie van het geweldige online tv-kanaal waarmee ik een grote haat/liefde verhouding heb.
Immers: hoe sneller de serie (*verslaving*) van het moment opdoemt in het beeldscherm, des te beter. Toch is dat snelle gezap jammer. De introsong en beelden van series zijn namelijk steevast goed. Hartverwarmend en vol nostalgie zoals bij Gilmore Girls of imponerend bij de aankondiging van Frank Underwood en zijn onderdanen in House of Cards.
Of wat dacht je van het energieke Broad City-waarmee je direct in de stemming bent voor absurde hilariteit. Allemaal haast te goed en leuk om snel voorbij te klikken, en waarom zou je?
Dit soort tv-extra’s waren niet altijd zo goed. Tot voor kort bestond de intro van een serie uit een aantal scenes die aan elkaar waren geplakt door een willekeurige edit-afdeling. Nu zijn het een soort mini-films op zich waarmee de kijker zich te goed kan doen aan een andere wereld en state of mind.
De serie-intro geldt als een soort airlock, vertelt Patrick Claire, creatief-direct van Elastic, een creatief bureau dat de intro’s van veel van jouw favoriete Amerikaanse tv-shows verzorgt. Te vergelijken met een romantisch muziekje over amuse voordat je gaat dineren.
“Het zet je in de juiste stemming: een waarin je afscheid neemt van je dagelijkse sleur en langzaam wordt opgezogen in een andere, fictieve wereld.” De welbekende ‘serie cocon’ waar iedereen zich weleens in opsluit.
Patrick heeft het over de revolutie in de jaren 90 waarin we langzaam anders tv gingen kijken. Vroeger was de serie-intro ook écht een introductie voor kijkers die misschien niet elke aflevering hadden gezien. De eerste die hier voorzichtig van losweek was Fresh Prince of Bel-Air, meer een muziekvideo en daarmee revolutionair, is te horen in de Wired-video waarin het fenomeen nader wordt onderzocht.
Een paar jaar later was het gedaan met de ouderwetse benadering, vertellen Lola Landekic en Will perkins. Zij beheren met een klein team de website Art of the title die volledig is gewijd aan het fenomeen ‘serie-introducties’. De meest spraakmakende uit de geschiedenis passeren de revue.
Opvallend: een groot deel van de introducties van ongetwijfeld ook jouw lievelingsseries zijn slechts door één bedrijf gemaakt. Elastic is het bedrijf dat onder meer de intro maakte van Game of Thrones, Westworld en The Crown maar ook Space Jam, LOVE en Masters of Sex.
Het is de moeite waard het uitgebreide portfolio van de makers te bekijken om écht idee te krijgen van de kunst van een goede introductie.
Volgens de intro-liefhebbers die ongeveer hun halve website wijden aan het bedrijf, verbergt een goede introductie in ieder geval veel meer dan dat het weggeeft.
Wil je meer weten? Klik dan eens niet op de ‘skip intro’ knop van je online streamingdienst en neem tijd om je volledig te wentelen in de wereld van je geliefde personages – bij deze volledig artistiek verantwoord.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.