Dit is de beste leeftijd om een eigen bedrijf te starten - Vance

Nu aan het lezen

Dit is de beste leeftijd om een eigen bedrijf te starten

Dit is de beste leeftijd om een eigen bedrijf te starten

Steeds vaker starten jongeren een eigen bedrijf. Volgens YoungStartup wordt er door media steeds vaker een beeld geschetst dat deze jongeren (onder de 29 jaar oud) meer kans hebben op succes bij het starten van een bedrijf dan oudere ondernemers. Dit terwijl de gemiddelde leeftijd waarop in Nederland een onderneming wordt gestart 36 jaar is.

Ook het Global Entrepreneurship Montior (GEM) in de Verenigde Staten merkte op dat er veel ondernemingen werden gestart en dat de leeftijden gigantisch uiteen liepen. Zo zijn er mensen als Mark Zuckerberg die Facebook op zijn 19e startte, maar ook mensen als Charles Flint die IBM op zijn 61ste oprichtte. Het GEM besloot daarom onderzoek te gaan doen naar de leeftijd waarop je het beste een eigen onderneming kan starten.

Uit het onderzoek bleek dat je het beste een eigen bedrijf kunt beginnen wanneer je achter in de dertig bent. Ondernemers tussen de 35 en 44 hebben volgens het onderzoek de meeste kans op succes met een eigen onderneming. De voornaamste reden volgens de onderzoekers is de relevante werkervaring en de financiële stabiliteit. Daarnaast hebben ‘oudere’ ondernemers al een groter netwerk en hebben ze geleerd van fouten die ze gemaakt hebben tijdens hun werkperiode.

Forbes Global 2000

Toch hebben ‘jongere’ ondernemers ook een aantal voordelen. Dit geldt voornamelijk op het gebied van internet, mobiele applicaties en technologieën. Jongeren merken daarbij trends en ontwikkelingen sneller op dan ‘oudere’ ondernemers.

Toch bevestigd ook de Global 2000 lijst van Forbes het onderzoek van GEM. De gemiddelde leeftijd van de top 100 organisaties is namelijk 35 jaar. Ben jij een jonge of oude ondernemer? Wat is volgens jou de meest ideale leeftijd om een eigen onderneming te starten?

never-too-late-when-companies-started-infographic

 

Tosca (22) is blogger en afstudeerder bij OKGO Media. Gefascineerd door de snelle technologische ontwikkelingen en de invloed daarvan op de maatschappij.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.