Nu aan het lezen
Vrouwen kunnen tegenwoordig net zo goed als mannen een bedrijf oprichten. Opvallend genoeg zijn bedrijven opgericht door vrouwen echter minder waard dan die van mannen. Quartz zocht uit waarom dat is.
Er zijn flink wat verschillen tussen bedrijven die door mannen en vrouwen opgericht zijn. Vrouwelijke oprichters runnen volgens Quartz bijvoorbeeld winstgevendere bedrijven dan mannen. Ook spenderen ze minder geld en krijgen investeerders meer rendement. Maar de waarde van de bedrijven zijn toch lager en vrouwen halen minder geld op dan mannen, aldus het onderzoek.
Voor het onderzoek werden Amerikaanse startups geanalyseerd. Daarbij werden 351 startups die sinds 2013 bestaan en geleid worden door mannen en vrouwen bekeken. De startups werden geanalyseerd op basis van hun waardering, hoeveel geld ze ophalen en hun groei.
De conclusies zijn duidelijk. Vrouwelijke oprichters halen bijvoorbeeld minder geld op. Gemiddeld haalden zij 50,4 miljoen dollar op, tegenover de 226 miljoen dollar die mannen ophaalden. En de waarde van de bedrijven is dus ook flink lager: 65,5 miljoen dollar voor vrouwen tegenover 400,4 miljoen dollar voor mannen.
Verder bleek dat de teams in deze bedrijven nog steeds vooral uit mannen bestaan. 87 procent van alle oprichters bestonden uit teams van mannen. Hetzelfde was waar voor 31 procent van de vrouwen. 69 procent van de vrouwen zaten in gemixte teams.
Voor alle conclusies geldt een duidelijke oorzaak: er zijn minder vrouwen die bedrijven zijn begonnen. 19 procent van de vrouwen begon meer dan één bedrijf in het verleden, en niemand startte er meer dan vier. Onder de mannen is dat anders: 30 procent is meerdere bedrijven gestart, diverse mannen begonnen er zelfs acht of negen. Dit heeft wat gevolgen, want investeerders geven meer geld aan ondernemers met meer ervaring.
Ook zijn er duidelijke verschillen als het gaat om de markten waar mannen en vrouwen zich in begeven. 95 procent van de startups gestart door vrouwen richten zich op software, gezondheidszorg en producten en diensten voor consumenten. Dit goldt voor 78 procent van de bedrijven gestart door mannen.
Het is bovendien twee keer zo waarschijnlijk dat een vrouw een bedrijf in de gezondheidszorg of consumentenmarkt start. Mannen starten vooral bedrijven die diensten en producten aan bedrijven leveren en financiële diensten leveren.
Tot slot is in het onderzoek duidelijk geworden dat vrouwen het beter doen buiten Silicon Valley dan in het tech-walhalla. Vrouwen vinden namelijk meer kansen in New York en Los Angeles. Hier zouden meer kansen liggen voor retail en gastvrijheid. Silicon Valley richt zich juist meer op software en hardware, waar vrouwen historisch gezien minder welkom zijn.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.