Nu aan het lezen
Inclusiviteit wordt hip – en laten we hopen dat dat ook zo blijft.
H&M heeft een nieuwe reclamecampagne over duurzaamheid en recyclen, waarbij een grote diversiteit aan modellen in de video voorkomt. Onder andere een transgender, een plus size model, een jongen met een beenprothese en meerdere moslimse mannen en vrouwen komen langs in het filmpje. Het is de eerste keer dat H&M zo’n diversiteit gebruikt aan modellen, maar vooral de moslima met hijab trekt veel aandacht in de media.
De Moslim populatie blijft groeien, maar in de media wordt deze groep vaak amper afgebeeld. De hijab had een soort taboe op zich in de modewereld. De actie van H&M om een moslima met dit hoofddeksel in hun reclamecampagne te verwerken, wordt met open armen ontvangen.
“Het voelt altijd alsof vrouwen die een hijab dragen worden genegeerd in de modewereld,” zegt het model in de video, Mariah Idrissi. “Onze stijl, op een manier, heeft er niet toe gedaan, dus is het geweldig dat een merk dat zo groot is heeft erkend hoe we een hijab dragen. Het komt misschien doordat hijab-mode enorm is gegroeid de afgelopen jaren en dat we eindelijk een hijab zien in mainstream mode is een grote prestatie.”
Al eerder lanceerden andere merken zoals Uniglo een eigen lijn voor Moslim vrouwen en een hijab sportlijn eerder dit jaar.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.