Nu aan het lezen
Dat Nederland een echt fietsland is, hoeven we je natuurlijk niet te vertellen. In 2015 stonden er, naar schatting, maar liefst 22,5 miljoen (!) fietsen in Nederland. Dat betekent dat er dus meer fietsen dan mensen in ons land zijn. En misschien juist door dit grote aantal fietsen, vindt de ANWB dat Nederland een stuk veiliger gemaakt kan worden voor fietsers. Want in de periode van januari tot juli 2016 zijn er maar liefst 37.600 mensen bij de eerste hulp terecht gekomen na een fietsongeluk.
Dat is dan ook de reden dat de ANWB pleit voor een uitbreiding van de 30-kilometerzones, iets waar vooral de automobilisten niet blij mee zullen zijn. De bond vindt dat dit een belangrijke taak is voor de gemeenten. ANWB-directeur Frits van Bruggen vertelt aan het AD: “Verkeersveiligheid is in de vergetelheid geraakt. We merken onvoldoende urgentie in de gemeenteraden. Het is tijd voor een wake-upcall.”
Uit een onderzoek onder ruim 22.000 ANWB-leden, blijkt dat 27 procent zich wel eens onveilig voelt op de fiets. Dat kan altijd erger, want in Amsterdam is dit zelfs 44 procent. En dat is behoorlijk hoog, volgens Frits. Hij wil daarom niet alleen meer fietspaden, maar ook beperkende maatregelen voor auto’s.
Hij gaat verder: “We moeten per stad en dorp bekijken of er 30 kilometerzones bij moeten komen.” Daar zal niet iedere automobilist blij mee zijn, maar het gaat volgens Frits toch echt om de veiligheid van de fietsers.
De reden waarom het Frits zo raakt, is omdat zijn 25-jarige dochter twee jaar geleden werd aangereden op de fiets. Hij vertelt: “Nederland was één van de veiligste landen ter wereld, maar nu donderen we uit de top tien. We kunnen natuurlijk klagen over dat betaald parkeren duur is, maar verkeersongevallen hebben écht impact. Ik maak me zorgen.”
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.