IKEA komt met een advertentie over de échte American Dream

Nu aan het lezen

IKEA komt met een advertentie over de échte American Dream

IKEA komt met een advertentie over de échte American Dream

Millennials geven steeds meer om ervaringen, in plaats van producten. IKEA, niet bepaald een ambachtelijke meubelmaker, weet dat. De Zweedse massaproducent van o.a. de beroemde Billy-boekenkast, Norsborgs en Gladom, komt daarom met een nieuwe marketingstrategie in Amerika.

In de advertentie staan niet alleen meubels centraal, maar het diverse en moderne Amerikaanse gezin. Of single. Of mensen met een lat-relatie.

Roerige tijden

Onder de slogan ‘We Help You Make It’, focust het bedrijf zich op de behoeften van moderne Amerikanen die weten dat ‘The American Dream’, best lastig te bereiken is als je je druk bent, en weinig geld te makken hebt.

Toevallig is het niet, dat dit reclamespotje in aanloop naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen in het leven wordt geroepen: Hillary Clinton streeft naar een economie die voor iedereen werkt, niet alleen de elite. Donald Trump daarentegen vreest voor een nieuw ‘Derde Wereld Land’ met alle economische gevolgen van dien.

ikea-american-dream-1pg-01-2016

De kern van IKEA’s nieuwe promo sluit aan bij een meer sociale denkwijze. Volgens de meubelgigant maakt het niet uit wie je bent, wat je doet, of hoeveel geld je verdient: je kan áltijd je dromen waarmaken.

Realiteit

“De maatschappij is klaar voor deze boodschap omdat het iets is waar mensen over denken”, zegt Christine Whitehawk, interne communicatiemanager voor de VS. De voorbeelden in de nieuwe reclamecampagne sluiten daar volgens haar naadloos op aan.

“Het is de realiteit voor veel mensen”, aldus Whitehawk. “Het resoneert met mensen als je hun levenssituatie aanspreekt.”

Volgens de strategische directeur van Ogilvy & Mather, de zakelijke partner van IKEA, kan vooral de scene van de familie die hun slaapkamer aan hun baby geven en zélf in de woonkamer slapen, rekenen op veel enthousiasme van IKEA-fans. “Mensen vinden het geweldig dat we empathie met zo’n situatie vertonen.”

The Dream

Kijk en oordeel zelf of IKEA erin is geslaagd een reclamespotje te maken met sociale boodschap, die in deze roerige, presidentsdagen, misschien wel precies op het juiste moment komt.

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.