Nu aan het lezen
De lucht in Nederland moet een flink stuk schoner worden. Minister van Veldhoven van Milieu en Wonen heeft samen met 46 gemeenten en provincies namelijk het Schone Lucht Akkoord ondertekend, wat als doel heeft om 50 procent gezondheidswinst in 2030 ten opzichte van 2016 te behalen. Het Akkoord bestaat uit een pakket aan maatregelen waarmee dit mogelijk moet worden gemaakt.
Die 50 procent gezondheidswinst komt volgens de NOS neer op 4.000 tot 5.000 minder vroegtijdige sterfgevallen. Een flinke winst dus, maar wel één waar een prijskaartje aan hangt. Voor het Akkoord wordt dan ook 50 miljoen euro uitgetrokken in de periode tussen 2020 en 2023. Dat geld komt uit het Infrastructuurfonds. Daarnaast trekken gemeenten en provincies nog eens tientallen miljoenen uit voor het Akkoord.
Specifiek is de bedoeling dat de vervuiling door stikstofdioxide en fijnstof tot 2030 verder wordt teruggedrongen. Daarvoor zijn maatregelen voor het verkeer, de scheepvaart, de industrie, de landbouw, de bouwsector en de huishoudens bedacht.
Het Akkoord bestaat dus uit een reeks maatregelen, die aanvullend zijn op maatregelen uit bijvoorbeeld het Klimaatakkoord. Daarbij worden de Europese milieunormen een ondergrens.
Eén van die maatregelen is dat mobiele bouwmachines, zoals aggregaten en veegmachines, schoner worden. Dergelijke machines zijn volgens het kabinet nu verantwoordelijk voor ongeveer 10 procent van de gezondheidsschade door vieze lucht. De machines draaien namelijk vaak op diesel. Maar in de toekomst moet dat veranderen: wil een bouwer een overheidsopdracht binnenslepen, dan moet hij een schonere machine gebruiken.
En ook voor ons – de gewone burger – verandert er wat. Zo is het de bedoeling dat het roetfilter van dieselauto’s volgend jaar ook wordt gekeurd bij de apk. Daarnaast moeten er strengere normen komen voor auto’s, vrachtauto’s en brommers.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.