Nu aan het lezen
Het is een veelbesproken onderwerp: het kijken naar een scherm vlak voor het slapen gaan. In een constant stream verschijnen de artikels over deze oorzaak van slapeloosheid op je Facebook timeline, en er wordt zelfs gesproken over de gevolgen van smartphone gebruik op de lange termijn. Maar hoe zit het dan met schermtijd in het algemeen? Is het wel goed voor kinderen en tot in welke mate?
Kindergeneeskundigen van de American Academy of Pediatrics (AAP) zijn tot de conclusie gekomen dat hun advies om kinderen jonger dan twee jaar geen schermtijd te bieden en ouder dan twee slechts 2 uur per dag, gedateerd is. Hun onderzoek werd gepubliceerd met de komst van de eerste iPad en was hierdoor al zo goed als meteen gedateerd, zo vertelt het AAP in hun reeds gepubliceerde artikel:
“In a world where ‘screen time’ is becoming simply ‘time,’ our policies must evolve or become obsolete.”
Het vorige onderzoek naar mediagebruik is simpelweg niet relevant meer, aangezien babies die nog in hun luier zitten al snel geconfronteerd worden met smartphones en speelse apps. Zo blijkt uit een onderzoek in Amerika dat maar liefst 38% van kinderen onder de twee jaar gebruik maakt van mobiele apparaten. Dat dit een groot percentage is, hoef ik jou niet te vertellen, maar dit vergroot wel de noodzaak voor een nieuw onderzoek naar mediagebruik.
Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat kinderen tussen de 24 en 30 maanden oud net zo veel woorden leren van een docent via video-chat als via een live presentatie. Aldus Ari Brown, hoofdauteur van AAP’s richtlijnen voor mediagebruik:
“The more screen media mimics live interactions, the more educationally valuable it may be.”
Mede-auteur van de nieuwe richtlijnen, Dimitri Christakis, vertelt dat 30-60 minuten aan interactieve media meer dan acceptabel is voor kinderen onder de twee jaar. Het gaat er voornamelijk om hoe je interactieve media gebruikt. Als een e-book net zoveel interactie promoot als een fysiek boek, is er niets mis mee. Tot nu toe blijkt wel dat kinderen meer hersenactiviteit tonen bij het spelen met fysieke speelblokken, dan met het kijken naar een DVD. Ook het hebben van achtergrond televisie leidt tot een onderbreking van speeltijd en verminderde interactie.
Rachel Barr, Psychologie professor aan Georgetown University, vertelt dat ouders met richtlijnen onderwezen moeten worden over wat wel kan en niet alleen wat niet kan. Er is echter geen duidelijke scheidingslijn bij de leeftijd van twee jaar: de ontwikkeling van een kind gaat geleidelijk.
Schermtijd is niet altijd slecht voor een kind, het gaat vooral om de inhoud en hoe je er mee omgaat. Zo kan de invloed ervan vergroot worden door interactief met een scherm om te gaan; vertel eens wat er op het scherm gebeurt en geef fysieke voorbeelden, zodat kinderen hetgeen op het scherm gebeurt kunnen vergelijken met een fysiek object.
Een laatste stukje advies van de doktoren betrokken bij het onderzoek: houd schermtijd bij 60-90 minuten per dag en gebruik het niet om je kind af te leiden of te kalmeren. Het blijft belangrijk om betrokken te zijn bij wat je kind doet, geef bijvoorbeeld een knuffel in plaats van een kalmerende app.
Benieuwd naar meer onderzoek over media-gebruik en de invloed van het digitale scherm op jou? Bekijk hier enkele wetenschappelijke artikels over de onderzoeken die gedaan zijn.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.