'Beauty boys' rekken de gendernorm op en Maybelline staat vooraan

Nu aan het lezen

‘Beauty boys’ rekken de gendernorm op en Maybelline staat vooraan

‘Beauty boys’ rekken de gendernorm op en Maybelline staat vooraan

Yes queen! Eén van de meest vermakelijke en talentvolle make-up artists op YouTube is benoemd tot ambassadeur van Maybelline. Maybelline. Het make-up merk. En ja, hij is – volgens de laatste genderhokjes – absoluut man.

Het is het tweede grote merk na Cover Girl dat in een paar maanden tijd een man aanstelt als rolmodel. En girls: ze hebben talent. Niet alleen weten de heren alles van make-up: ze entertainen als een malle (‘This silver eyeshadow is screaming my name!’)

Way to go, want feminisme en gendergelijkheid kunnen alleen bestaan als mannen dezelfde opties hebben als vrouwen. Traditionele vrouwenkleding zoals hakken en rokken is niet louter bestemd voor het vrouwelijk geslacht.

Beauty boys

Gutierrez, de ambassadeur van Maybelline, heeft zo’n 2 miljoen volgers sinds hij make-up tutorials startte in 2014 en gaf daarvoor zelfs zijn studie medicijnen op. Hij is nu de ster in de nieuwe That Boss Life Campaign van het make-upmerk. Op Instagram laat hij weten ‘vereerd’ en ‘opgewonden’ te zijn.

De make-up-man maakt deel uit van een grotere golf ‘beauty boys’: het zijn als mannen identificerende make-up-artiesten die spraakmakende looks presenteren op social media. Hun volgersaantallen lopen in de miljoenen.

Danshi

In steeds meer kringen ‘mogen’ mannen gewoon zijn wie ze willen zijn. In Japan is er een naam voor: danshi. Dit is een kleine maar groeiende groep van jonge Japanse mannen die gendernormen oprekken. Ze verven hun haar, dragen gekleurde contactlenzen en zweren bij felgekleurde lippenstift.

Gutierrez is bevriend met Patrick Simondac – of Patrick Starrr – met zo’n 2.8 miljoen Instagram volgers bijna 2 miljoen volgers op YouTube. Beiden werkten eerder bij make-up labels als Macy’s, Sephora en MAC voordat ze populair werden op social media. Simondac werd eerder gekozen als ambassadeur voor een nagellakmerk.

Hoewel veel ‘beauty boys’ het label drag queen dragen, vermommen deze heren zich niet als vrouw, maar eerder als make-up dragende mannen. Gutierrez, nu topman in de mascara, legde uit aan Marie Claire dat het een ‘kunstvorm’ is. “Ik ben nog steeds een man en voel me daar goed bij. Ik heb zelfvertrouwen zonder én met make-up.”

Internet

De groeiende groep van mannen en hun cosmetica vordert gestaag maar er kleeft er nog altijd een flink vooroordeel aan heren met vrouwelijke trekken, zegt Charles. Hij was het eerste mannelijke model van Cover Girl en de jongen die een retake van zijn schoolfoto nodig had bij gebrek aan ‘licht voor zijn shiny gelaatstreken’.

Tegen The New York Times zegt hij dat het internet de groeiende beweging van beauties mogelijk maakt. “Mannen en make-up raakt meer en meer geaccepteerd. Maar het vereist nog veel meer ruimdenkendheid voordat het daadwerkelijk gemeengoed wordt.”

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.