Michael Kors bant sociale media tijdens zijn shows

Nu aan het lezen

Michael Kors bant sociale media tijdens zijn shows

Michael Kors bant sociale media tijdens zijn shows

Als er íets fotogeniek is, dan is het kleding. Vooral als creaties op een weelderig aangeklede catwalk voorbij schuifelen aan de lijven van ’s werelds bekendste modellen.

En wat dacht je van de hele entourage tijdens zo’n mode-event? Simpelweg gemaakt om Instagram over te nemen. Modehuis Chanel staat bekend om van haar couture presentaties een theatrale bedoeling te maken, met vorig jaar nog een hele hal omgetoverd tot chique casino en afgelopen maand ouderwetse glamour op een boulevard in Cuba.

Verzadigd

Elke show heeft één ding gemeen: het modeminnende publiek bekijkt het haast volledig via hun mobiel. En dat is zonde, vindt Michael Kors, ontwerper van de welbekende tassen met het MK logo.

mannen

Hij kondigde deze week een nieuw format aan voor zijn collectie-presentatie op 7 juni met als belangrijkste verandering: een social media ban. Volgens Fashionweekdaily worden slechts vijf foto’s van kledingstukken gedeeld met de rest van de wereld. Op de rest is het wachten geblazen tot oktober, wanneer de collectie daadwerkelijk te koop is.

Mysterie

“We voelen dat onze fans en klanten liever een korte blik werpen op de collectie, in tegenstelling tot de overdaad aan foto’s die ze nu al krijgen ver voor de collectie lancering”, legt de ontwerper uit. “Het gaat er uiteindelijk om meer opwinding te creëren wanneer het product ook echt verkrijgbaar is.”

De social media ban is geen noodgreep: het merk heeft net het sterkst groeiende kwartaal in een jaar afgesloten, schrijft Reuters.

Kors is niet de enige die afstand neemt van de Instagramwaardige opties, schrijft Racked.com ontwerper Alexander Wang wilt ook een zweem van mysterie behouden door retailers en journalisten te vragen niet over de collectie in juni te schrijven, tot zijn kleding in november verkrijgbaar is.

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.