Nu aan het lezen
Uitgavenpatronen van millennials zijn voer voor veel discussies. Zo zouden we onze zuurverdiende duiten slechts uitgeven aan peperdure avocado’s, brunch en warme koffie to go’s waarmee we onze bevende handjes (help! We kunnen geen huis krijgen!) enigszins tot kalmte manen.
We gaan naar de vetste feestjes, slaan geen festival over en een reis naar de andere kant van de wereld? Daar draait niemand zijn hand voor om. Toch?
Het clichébeeld van de geld verkwistende millennial is zo neergezet. Maar neem één van de feiten onder je neus – bijvoorbeeld die van ons lage salaris ten opzichte van vorige generaties – en je weet dat ‘de millennial’ en haar uitgavenpatroon niet bestaat.
Wat we sinds kort wél weten is dat we moeite hebben met het opzijzetten en opzij houden van geld. Van de millennials die sparen, stort een derde hun gespaarde geld weer regelrecht terug naar zijn lopende rekening later die maand.
Wel doen we vaker pogingen te sparen dan niet-millennials. Als we geld opzijzetten gaat het vaak om kleinere bedragen. Dapper, stelt het onderzoek, maar niet heel vruchtbaar: een op de drie stort diezelfde maand het gespaarde geld over naar zijn lopende rekening.
Het onderzoek, dat werd gedaan in opdracht van ABN Amro onder 1000 mensen, geeft een paar tips om uitgaven binnen de perken te houden. Een tikkeltje saai – maar wellicht nodig om je geld langer dan 4 dagen op je spaarrekening te houden.
Check of je geen dubbele abonnementen hebt lopen of sommige abonnementen kan stopzetten die je niet of nauwelijks gebruikt. Een analyse van je uitgave patroon is ook handig om te kijken hoeveel geld je uitgeeft aan kleine zaken die in totaal een groot deel van je uitgavenpatroon in beslag nemen.
Wat je kan helpen om niet eindeloos je geld uit te geven, is een vast budget voor kleine maandelijkse uitgaven vast te stellen.
Dreig je een impulsaankoop te doen? Bedenk goed of je het echt nodig hebt of niet en geef jezelf een dag – of in ieder geval een moment – om erover na te denken.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.