Kwart van de Nederlanders geeft meer geld uit tijdens crisis

Nu aan het lezen

Kwart van de Nederlanders geeft meer geld uit tijdens crisis

Kwart van de Nederlanders geeft meer geld uit tijdens crisis

Hoewel je zou denken dat je in deze tijden van crisis wel wat geld bespaard, geldt dat niet voor iedereen. Ondanks dat we ons geld niet uitgeven in restaurants, op terrassen of in de kroeg en lange tijd niet naar de winkels konden gaan om onze slag te slaan, blijkt dat sommige mensen nu juist meer geld uitgeven dan normaal. Dat blijkt uit een onderzoek van VPNdiensten.nl onder 1500 Nederlanders.

Mannen shoppen meer tijdens crisis

Uit het onderzoek blijkt verrassend genoeg dat het vooral de mannen zijn die meer geld uitgeven tijdens de crisis. Daarnaast blijkt het vooral de doelgroep van onder de 35 jaar te zijn die meer geld uitgeeft. 29 procent van hen geeft aan meer geld uit te geven, tegenover slechts 14 procent van de 50-plussers.

Vooral het online shoppen lijkt hierbij logischerwijs een grote rol te spelen. Abel Baas van het bedrijf vertelt: “Nu we tijdelijk niet meer terecht kunnen in de horeca en massaal dagjes shoppen overslaan, houden we geld over voor andere dingen. Dit verklaart bijvoorbeeld de toegenomen drukte bij webshops en woon- en tuincentra.”

Noodzakelijke producten

Ondanks dat we nauwelijks de deur uitgaan, is nieuwe kleding natuurlijk altijd wel handig. Evenals nieuwe spullen voor je interieur of gadgets. Maar die toename in aankopen blijkt zich niet alleen te beperken tot de noodzakelijke producten. 25 procent van de ondervraagden gaf toe dat zij tijdens de crisis één of meer onnodige spullen hebben gekocht.

Toch wil dit niet zeggen dat iedereen meer geld uitgeeft, er wordt namelijk ook meer gespaard. 43 procent van de Nederlanders legt juist geld opzij voor de periode na de coronacrisis. Twee derde van de ondervraagden zegt zijn of haar vakantiegeld voorlopig nog even op de bank te laten staan totdat de crisis voorbij is.

Avalon (28) schrijft over het klimaat, ondernemen en alles over de nieuwste films en series (om deze vervolgens zelf te gaan bingen).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.