Jongeren én ouderen gebruiken steeds vaker social media

Nu aan het lezen

Niet alleen jongeren, maar ook ouderen gebruiken steeds vaker social media

Niet alleen jongeren, maar ook ouderen gebruiken steeds vaker social media

Dat social media veel gebruikt wordt, is een understatement. Maar onder 65-plussers waren deze digitale communicatiemethodes lange tijd veel minder populair. Nu blijkt daar verandering in te zijn gekomen. In de afgelopen vijf jaar zijn namelijk niet alleen jongeren, maar ook ouderen social media vaker gaan gebruiken.

Het gebruik van social media is de afgelopen vijf jaar flink toegenomen, blijkt uit onderzoek van het CBS. Maar liefst 87 procent van de personen van 12 jaar of ouder zei in de drie maanden voor het onderzoek sociale media te hebben gebruikt. Vijf jaar eerder, in 2014, was dat nog 74 procent. Het gaat dan om social media als WhatsApp, Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat of LinkedIn.

Het is niet geheel verrassend dat vrijwel iedereen – 95 procent of meer –  in de leeftijdsgroep tussen de 12 en 55 jaar social media gebruikt. Maar onder 65-plussers waren deze vormen van communicatie altijd een stuk minder populair. In 2014 gebruikte 64 procent van de mensen tussen de 55 en 65 jaar de digitale communicatiemiddelen, en deed 40 procent van de mensen tussen de 65 en 75 jaar dat. Vorig jaar groeiden die groepen naar respectievelijk 89 en 76 procent. Een flinke stijging dus.

En ook onder de groep 75-plussers groeide het gebruik van social media. Vorig jaar gebruikte 40 procent van de mensen in deze leeftijdsgroep platformen als Facebook, Twitter of LinkedIn, tegenover 13 procent in 2014.

Gebruik social media

Bron: CBS

 

Vooral appen populair

Welke sociale media gebruiken we tegenwoordig het meeste? Dat is eenvoudig: de platformen waarmee we met elkaar kunnen chatten. Maar liefst 84 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder wisselde in 2019 tekstberichten via apps als WhatsApp uit. Ook hier is de grootste groei zichtbaar bij de groep mensen tussen de 65 en 75 jaar. Vorig jaar verstuurde 70 procent van deze mensen tekstberichten, tegenover een kwart in 2014.

Maar ook sociale netwerken worden steeds populairder. 63 procent van de Nederlanders tussen de 12 jaar en ouder waren vorig jaar actief op sociale netwerken als Facebook, Instagram of Snapchat. Onder de leeftijdsgroep 65 tot 75 jaar was dat 39 procent. Van de 75-plussers gebruikt 17 procent sociale netwerken.

Overigens blijven ook professionele netwerken als LinkedIn populair. 32 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder gebruikte vorig jaar zo’n sociaal medium.

We bellen ook meer via het internet

Naast al die social media gebruiken we ook bellen via het internet steeds meer. 58 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder deed dat in de drie maanden voor het onderzoek. Hier gebruiken we bijvoorbeeld WhatsApp of Skype voor. In 2014 belde nog 31 procent via het internet.

Overigens is het bellen via internet met name populair onder jongeren. 80 procent van de 12- tot 25-jarigen gebruikten dergelijke diensten, tegenover 18 procent van de 75-plussers.

Eveline is 29 jaar, woont in Utrecht en schrijft voor Vance over technologie. Daarnaast is ze een wandelende IMDB en groot fan van Harry Potter, Doctor Who en Star Wars.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.