Nu aan het lezen
Tijden als deze schreeuwen om verandering. Revolutie, burgerlijke ongehoorzaamheid én vreedzaamheid. En wat is een beter manier om ‘nee’ tegen ongelijkheid te zeggen dan een flinke campagne van één van ’s werelds grootste merken, Nike?
Het Just Do It-imperium besluit het heft in eigen handen te nemen. Het lanceerde zondag het nieuwe Equality Initiative waarmee het de wereld op esthetische wijze wakker schudt. Want als we gelijk zijn op het sportveld, dan kunnen we het overal zijn, aldus Nike – doorgaans al niet vies van een underdog.
Het bijbehorende filmpje met daarin onder anderen Alicia Keys, Lebron James en Serena Williams, werd tijdens de Grammy’s gelanceerd. Het is indrukwekkend op meerdere fronten. Denk aan scherpe zwart-witbeelden, iconische muziek van Sam Cooke (A Change Is Gonna Come) gezongen door Alicia Keys en een cast waar je u tegen zegt.
“Hier word je beoordeeld op je acties, niet je uiterlijk of overtuigingen”, spreekt Lebron James voor de camera. “Gelijkheid moet onbegrensd zijn en kansen mogen niet discrimineren.”
Dat equality niet ‘zomaar’ een reclameslogan is, blijkt uit de aanwezigheid van de tekst op alle social-media-kanalen van het sportmerk en de immense verspreiding van de boodschap door heel Amerika.
Love the equality campaign @Nike is doing 4 @NBA all star weekend in NOLA pic.twitter.com/jY6eUDXSa8
— Stewart Rassier (@stewartrassier) February 10, 2017
It's starting to look like All Star Weekend in the neighborhood & Benson Tower has never looked better 👀 #NOLA #Equality #Nike pic.twitter.com/u546JXATnB
— Chris (@GetIt2Gethers) February 11, 2017
I'm ready for #MusicsBiggestNight:
I've got my:@TheCoffeeBean ✔️@Nike Kicks ✔️#GameFace ✔️#Equality. ✔️#Let'sRock ✔️#GrammyPress ✔️ pic.twitter.com/c0oEZSJYD5— Tiffany Smith-Anoa'i (@TSmithAnoai) February 11, 2017
In aanvulling op de Equality-campagne zal Nike dit jaar 5 miljoen dollar doneren aan meerdere Amerikaanse organisaties die maatschappelijke vooruitgang promoten. Als onderdeel van de campagne wordt er natuurlijk wel wat verkocht.
Nike verkoopt ook shirts die onderdeel uitmaken van de jaarlijkse Black History Month-collectie met daarop de tekst ‘Equality’. Dat is pas sportief.
De behind the scenes fragmenten van die nieuwe zijn minstens zo indrukwekkend. Het geeft een goed beeld van de setting waarin topsporters annex gelijkheidsstrijders zich bevinden. Op het sportveld, maar nog meer met twee benen in de maatschappij.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.