Nu aan het lezen
Pepe The Frog kwam slechts één keer voor in een stripverhaal, maar leefde nadien lang verder op het internet als meme. Deze kikker is echter -net zoals elke meme op het internet- een eigen leven gaan leiden en wordt nu als haatsymbool gezien door de Anti-Defamation League (ADL). Daarom wil Pepe’s bedenker het imago herstellen met een social media campagne onder de naam #SavePepe.
Pepe werd in 2006 in het leven geroepen door Matt Furie in zijn stripverhaal Boy’s Club. Deze cartoons gingen over 4 vrienden die Nintendo spelen, pizza eten en af en toe een jointje roken. De kikker werd populair op het internet door de quote ‘feels good man’ die dan later werd omgevormd tot ‘feels bad man’.
Dit werd het begin van een nieuwe internet trend. De kikker werd door verschillende mensen herwerkt en aangepast tot iedereen vergat waar hij oorspronkelijk vandaan kwam. Hier een kort overzicht van de leukste voorbeelden.
De populariteit van de meme werd steeds groter en groter, ook bij extreem rechtse jongeren voor wie het grappig leek om Pepe in een racistische context te plaatsen. Zo werd Pepe voor het eerst gelinkt aan racistische memes. Dit werd steeds populairder tot het uitgroeide tot een ware hype bij extreem rechts.
In het kader van de Amerikaanse presidentsverkiezingen wordt Pepe door deze extreem rechtse jongeren gelinkt met Donald Trump. Ze maken memes ter ere van Trump en in steun van zijn campagne die nog steeds eerder racistisch dan grappig zijn.
Je zou verwachten dat Trump, net als de bedenker van Pepe The Frog zich distantieert van dit soort grappen. Niets is minder waar. De presidentskandidaat gebruikt namelijk de Trump-Pepe’s in zijn campagne. Zo tweet hij bijvoorbeeld vol trots een foto waar hij Pepe moet voorstellen.
“@codyave: @drudgereport @BreitbartNews @Writeintrump “You Can’t Stump the Trump” https://t.co/0xITB7XeJV pic.twitter.com/iF6S05se2w“
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 13 oktober 2015
Omdat Pepe steeds vaker de hoofdrolspeler werd in racistische memes, heeft de ADL nu besloten om het te benoemen als haatsymbool. Iets wat de bedenker van de ooit vreedzame ‘frog-dude’ erg betreurt. Daarom start hij nu een campagne op sociale media om het imago van de kikker terug te verbeteren. Onder de hashtag #SavePepe zal de maker van de cartoon positieve Pepe memes plaatsen. Hiermee hoopt hij, samen met mij, om Pepe’s imago te herstellen.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.