Nu aan het lezen
Tess Holliday is een bekend plus-size model. Op Instagram heeft ze 1,2 miljoen volgers, op Facebook 1,5 miljoen. Facebook weigerde een advertentie te tonen, waarin Holliday in bikini stond. “Advertenties als deze worden niet getoond, omdat het lezers slecht over zichzelf laten voelen”, was de verklaring van Facebook.
De foto wordt als advertentie gebruikt voor een event van de Australische feministische organisatie Cherchez La Femme. De foto mag gebruikt worden, maar niet als promotie. Het event staat in het teken van body positivity. De organisatie is dan ook zeker niet blij met de keuze van Facebook.
Na onderzoek naar het incident heeft Facebook zijn excuses aangeboden. “Ons team verwerkt elke week miljoenen foto’s van advertenties, dus af en toe maken we fouten”, zegt een woordvoerder. “Voor alle duidelijkheid, dit beeld gaat niet in tegen onze gebruiksvoorwaarden. De afbeelding is goedgekeurd en hierbij bieden we onze excuses aan voor deze fout.”
Jessamy Gleeson, een van de producers van het event Feminism and Fat in Melbourne, zegt tegen de BBC dat ze woedend is. “Ze werken niet mee als het gaat om het promoten van verschillende vrouwen lichamen en schoonheid”, zegt ze. “Ik snap dat ze eetstoornissen willen aanpakken, dat is logisch. Maar op een gegeven moment moet je erkennen dat vrouwen met verschillende maten op Facebook zitten.”
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.