Nu aan het lezen
Als het aan minister Slob van Onderwijs en diverse partijen in de Tweede Kamer ligt, wordt een stuk duidelijker vastgelegd wat er in lessen burgerschap op scholen besproken wordt. Dat meldt de NOS. Deze lessen zijn sinds 2006 verplicht, maar er wordt niet gecontroleerd hoe ze gegeven worden. Vandaag wordt er in de Tweede Kamer gedebatteerd over een wetsvoorstel voor de lessen.
Burgerschap gaat bijvoorbeeld over de democratische rechtsstaat, homoseksualiteit en gelijkheid. Maar niemand controleert of daar ook echt aandacht aan wordt gegeven. Bovendien verschillen de lessen behoorlijk per school.
De afgelopen tijd is echter duidelijk geworden dat burgerschap en de bijbehorende onderwerpen wel belangrijk zijn. Door de moord op de Franse leraar Samuel Paty – die onthoofd werd na het tonen van spotprenten in de klas – laaide de discussie weer op. Na die moord zijn namelijk ook op Nederlandse scholen spanningen ontstaan. In Rotterdam moest zelfs een leraar onderduiken omdat hij bedreigd wordt vanwege een spotprent van een jihadist in zijn klaslokaal. En er zijn schoolbestuurders die eisen dat ouders homoseksualiteit afwijzen.
De politiek vindt nu dus dat duidelijker moet worden vastgelegd wat er in de lessen burgerschap besproken wordt, zodat ook deze onderwerpen aan bod komen. “We leven in een open, democratische samenleving met gedeelde waarden”, zegt CDA-Kamerlid Rog bijvoorbeeld tegenover de NOS. “Leerlingen moeten dat leren en moeten daarmee oefenen.”
En ook GroenLinks staat achter het voorstel van minister Slob, vertelt Kamerlid Westerveld. “Wat mij betreft staat hier niet de vraag over vrijheid van onderwijs centraal. Maar of scholen zich wel houden aan de wettelijke taak voor het zorgen van een veilig schoolklimaat.”
Of het wetsvoorstel wordt aangenomen, wordt later pas duidelijk. Sinds 11 uur vanochtend wordt er in de Tweede Kamer over gedebatteerd.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.