Nu aan het lezen
De Amerikaanse non-profit organisatie ‘Sesame Workshop’ dat Sesamstraat produceert en waarmee de NTR in Nederland samenwerkt, wil gaan investeren in startups. Het bedrijf maakt geld vrij om specifiek te kunnen investeren in bedrijven die zich bezig houden met de ontwikkeling van kinderen.
In 1996 vroegen de oprichters van Sesamstraat zich af hoe ze het opkomende televisiegebruik konden gebruiken voor het onderwijzen van jonge kinderen. Ze bedachten de serie Sesamstraat en deze werd in 1969 voor het eerst uitgezonden. Nu, 45 (!) jaar later en meer dan 1000 onderzoeken later blijkt televisie inderdaad gebruikt te kunnen worden voor de ontwikkeling van kinderen.
Sesame Workshop laat aan FastCompany weten dat er nu echter een verschuiving te zien is, waarbij kinderen wel kennis gemaakt hebben met Sesamstraat maar niet via de televisie. In plaats daarvan blijkt twee-derde van de kinderen kennis gemaakt te hebben met de afleveringen via de Amerikaanse PBS Kids Video-app en Sesamstraats Youtube-kanaal. Sesamstraat’s strategie om kinderen te onderwijzen via het televisielandschap zal dus aangepast moeten worden.
Net als toen Sesamstraat een gat in de markt zag voor het onderwijzen van kinderen via televisie, zien de makers nu een gat in de markt voor smartphones en tablets. Daarom heeft Sesame Workshop een nieuwe tak binnen het bedrijf gelanceerd: Sesame Ventures.
Binnen deze tak wil Sesame gaan investeren in startups die de missie van Sesame vertegenwoordigen, liet het bedrijf afgelopen maandag weten. De eerste partner is in ieder geval al bekend: Collaborative Fund, een vroege investeerder in Lyft- en Kickstarterprojecten. Samen gaan Sesame Ventures en Collaborative Fund ongeveer $10 miljoen investeren in nieuwe startups.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.