Nu aan het lezen
Welke zelfrijdende auto zou jij kiezen: het type dat andere mensen ontwijkt als een botsing dreigt, maar daarmee de bestuurder niet beschermt of één die de bestuurder redt en daardoor meerdere slachtoffers veroorzaakt op de weg? Een ogenschijnlijk simpele vraag met serieuze gevolgen voor onze toekomstige wereld.
Nieuwe vormen van rijden, gemaakt om het aantal verkeersongelukken te verminderen en luchtvervuiling tegen te gaan, zorgen voor nieuwe ethische dilemma’s. Want kies je voor het grotere goed of zijn we in wezen gedoemd om voor onze eigen overlevingsdrang te kiezen?
Uit een nieuw onderzoek gepubliceerd in Science krijgen we antwoord op het scenario wanneer beslissingen van een voertuig op basis van morele principes worden gemaakt. De verkenning of eigenbelang zal zegevieren of het publieke goed, is een interessante en noodzakelijke kwestie.
Het blijkt dat deelnemers van het onderzoek zelfs wanneer er een dierbare in het spel is, nog steeds de voorkeur hebben voor de auto die de meeste mensen zou redden. Ironisch: dit gaat niet op wanneer het zichzelf of hun kinderen betreft.
“Hoewel de meeste mensen het erover eens zijn dat iedereen beter af zou zijn als zelfrijdende auto’s naar ‘ethische maatstaven’ zouden reageren (dat wil zeggen: zo min mogelijk ongevallen op de weg), hebben dezelfde mensen een neiging om in zelfrijzende auto’s te rijden die onszelf ten alle tijden beschermen”, aldus de onderzoekers in Science.
Als zowel sociale als zelfbeschermende auto’s toegestaan waren op de weg, zouden we kunnen eindigen met een sociaal dilemma waar hoewel de meeste mensen auto’s willen die de maatschappij dienen, alleen auto’s kopen en gebruiken die zichzelf beschermen en daarmee diezelfde maatschappij schade berokkent.
Volgens het onderzoek is het zelf zo dat wanneer je ooit begon als iemand die bereid is een auto te kopen waarbij de bestuurder zichzelf opoffert, je na verloop van tijd van mening zal veranderen. Dit gebeurt zodra je je realiseert dat de meeste mensen zelfbeschermende auto’s kopen. Je heroverweegt dan de reden waarom jij jezelf risico zou laten lopen, terwijl merendeel van de mensen daar niet voor kiest, aldus co-auteur Iyad Rahwan van MIT.
Een manier om ervoor te zorgen dat zelfrijdende auto’s voor het grotere goed gaan, is als overheidsbeleid de makers dwingt hen op die manier te programmeren.
De uitkomst van het onderzoek ondersteunt dit idee niet; deelnemers zeiden dat ze dan in mindere mate geneigd zouden zijn dit type auto te kopen.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.