Nu aan het lezen
Universal Pictures heeft met Facebook samengewerkt om verschillende trailers te maken voor de film Straight Outta Compton. Deze trailers waren gericht op de afkomst van de persoon die de trailer op Facebook zou zien. De reden hiervan was dat veel blanke Amerikanen niet wisten wie de rapgroep N.W.A. (Niggaz Wit Attitudes) was en kenden rappers als Ice Cube en Dr. Dre niet.
In de film Straight Outta Compton wordt het verhaal verteld van de opkomst van de rapgroep N.W.A. in de stad Compton in Amerika. Deze rappers maakten de ‘gangsterrap’ aan de rest van Amerika bekend, meldt BusinessInsider.
Door het maken van verschillende trailers, wilden de makers zoveel mogelijk publiek naar de film trekken. De overgrote meerderheid, die niet wisten wie N.W.A. waren, kregen een trailer te zien waarin de naam N.W.A. niet eens voorkwam. Aan deze mensen lieten ze de opkomst van Ice Cube en Dr. Dre zien. De trailer die Afrikaanse-Amerikanen te zien kregen, was totaal anders. Zij zijn degenen die volgens de makers ‘Compton op de kaart hebben gezet’ en kregen een trailer te zien die begon met een verhaal van N.W.A.. Voor de doelgroep met een Spaanse achtergrond, werd er een trailer gemaakt waarin af en toe Spaans gesproken werd.
De makers hadden verwacht dat de film het goed zou doen bij Afrikaanse-Amerikanen, maar dankzij de ‘multiculturele’ trailers werd het ook een hit bij andere bevolkingsgroepen. De film heeft meer dan 161 miljoen dollar binnengehaald.
Facebook vraagt mensen niet zelf om hun ras aan te geven. Door te kijken van welke groepen mensen lid zijn, vindt Facebook de doelgroep waar ze zich op willen focussen. Als er dan regelmatig interactie plaatsvindt met de groep, kan Facebook erachter komen wat de afkomst van die persoon is.
Bekijk hier de officiële trailer:
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.