Nu aan het lezen
Voor de Ajax fans belooft het al een spannende avond te worden, maar bij T-Mobile zullen ze vanavond ook flink in hun billen knijpen. Het merk gaat namelijk voor het eerst op de Nederlandse televisie live TV reclames maken en uitzenden. De reclames worden opgenomen en gestreamed via het 4G netwerk van de telecomprovider. Via een regiekamer in Hilversum worden ze vervolgens uitgezonden op RTL 4, RTL 7 en SBS6.
De realtime reclames zullen onder meer te zien zijn tijdens de wedstrijd Ajax – Schalke 04, RTL Late Night, GTST, Shownieuws en RTL Nieuws. Volgens T-Mobile zijn de live uitzendingen een “viering van alle bijzondere en grappige filmpjes die dagelijks via ons netwerk worden gedeeld”. Zo is onder meer een ganzen fanfare te zien, een jongetje dat voetbaltrucjes doet en een oma die met haar vriendinnen gaat karten.
Live TV reclames, dat klinkt behoorlijk vernieuwend. En in Nederland is het dat ook. Maar in de VS zijn realtime reclames al een tijdje een trend. Vorig jaar livestreamde Virgin Holidays een 60-seconden durende compilatie van influencers die op allerlei plekken in de wereld op vakantie waren. Zo zag het TV publiek mensen op dat moment aan het duiken waren op Barbados of over de Pacific Coast highway in San Francisco cruisden. De TV commercial werden uitgezonden in de reclameblokken tijdens X-Factor en bij het project waren op de dag zelf meer dan 90 man productie betrokken. In onderstaande making off zie je dat dat nog heel wat voeten in de aarde had.
Ook Sony experimenteerde vorig jaar met live TV reclames. Op de Britse TV zender Channel 4 hackte Playstation een compleet reclameblok tijdens het populaire TV programma Gogglebox. In de takeover, die bedoelt was om de game Uncharted 4 te promoten, zagen de kijkers een realtime gameshow waarbij je via Twitter mee kon spelen. Kijkers hadden al gauw in de gaten dat dit geen ‘gewoon reclameblok’ was, en speelden gelijk fanatiek mee met de quiz.
Maar T-Mobile heeft vanavond dus de primeur in Nederland, als het om realtime reclame gaat. De trend is logisch als je je bedenkt dat veel merken graag iets bijzonders willen doen, en het feit dat internetcultuur op dit moment ook steeds meer richting ‘live’ gaat. Steeds meer merken zenden bijvoorbeeld live uit via Facebook, Instagram, YouTube of Twitter.
Het betekent echter wel dat je als merk een beetje dapper moet zijn, want er kan natuurlijk van alles misgaan. Technische mankementen, een hoofdpersonage dat tijdens het karten in de bandenstapel rijdt of weersomstandigheden waarmee niemand van tevoren rekening had gehouden.
Maar volgens de reclamemakers achter de Virgin Holiday reclames is dat juist goed, omdat het ‘het live element versterkt’. “Veel mensen vragen zich bij het zien van een realtime reclame natuurlijk af of de beelden wel echt live worden opgenomen. Tijdens de opnames van de Virgin Holidays spot klapte één van onze streams eruit, maar we kozen er voor om dat tóch uit te zenden. Doordat er dingen misgaan zien mensen juist dat het echt is”.
Of het T-Mobile ook gaat lukken om Nederland warm te maken voor realtime reclames kun je vanavond dus zelf bekijken op RTL 4, RTL 7 en SBS 6.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.