The Guardian opent stichting in VS voor onderzoeksjournalistiek

Nu aan het lezen

The Guardian opent non-profit organisatie voor meer onderzoeksjournalistiek

The Guardian opent non-profit organisatie voor meer onderzoeksjournalistiek

De kop ‘kranten zitten in zwaar weer’ heb je vast al talloze keren voorbij zien komen. Voor lezers is het probleem echter nooit zo transparant. Ik bedoel; zolang je een artikeltje gratis kan lezen, is alles prima toch?

Niet helemaal het geval. Uit angst lezers voor het hoofd te stoten en ze kwijt te raken, zoeken media steeds vaker naar vernuftige manieren om toch wat geld in het laatje te brengen. Dat kan door lidmaatschappen en een geliefde club te vormen (De Correspondent) of betaalhekken te plaatsen zodat je noodgedwongen je digitale krantje in incognito-setting leest (NRC, we doen er allemaal aan mee).

Onbaatzuchtige liefde

Dan is er nog de categorie zéér vooruitstrevende media en wel te vinden in Groot-Brittannië. Kwaliteitskrant The Guardian omarmt een geheel nieuwe strategie: onbaatzuchtige liefde.

Dat klinkt wat zweverig maar de uitleg maakt veel helder. Het bedrijf heeft een non-profit onderneming geopend in de VS genaamd theguardian.org om financiële hulp te verkrijgen van filantropische organisaties, waaronder corporates en denktanken.

The Guardian wil met het geld nog meer schrijven over onderwerpen als mensenrechten en klimaatverandering, issues die nu wegens geldgebrek onderbelicht zijn. Hoewel The Guardian al eerder geld ontving van stichtingen, ontving het het afgelopen jaar – sinds de oprichting van de organisatie – zo’n 6 miljoen dollar bedoeld voor meerdere jaren.

Constructive journalism

De krant is van oudsher nauw betrokken bij maatschappelijke thema’s en is sinds een aantal jaar een ferme aanhanger van het journalistieke genre constructive journalism: het bedrijven van journalistiek waarbij je niet alleen een kwestie oppert maar ook helpt zoeken naar een oplossing. Het sluit aan bij de gedachtegang van de hoofdredacteur van de Britse ‘Goed Nieuws’ krant: de media vertellen niet alleen, maar bewegen de maatschappij ook en dragen daardoor een bepaalde macht.

Rachel White, de directeur van theguardian.org zegt dat de non-profit status het makkelijker maakt voor meer organisaties en individuen due anders zich bezwaard zouden voelen, geld doneren.

De nieuwe aanpak van The Guardian is in lijn met het huidige verdienmodel: liever dan een paywall op de website, bevat elk artikel een voetnoot waarin lezers worden gevraagd een financiële contributie te doen.

 

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.