Tuincentra hebben het loeidruk: mensen willen hun huis gezellig maken

Nu aan het lezen

Mensen willen hun huis gezellig maken: tuincentra hebben het loeidruk

Mensen willen hun huis gezellig maken: tuincentra hebben het loeidruk

Veel mensen zitten door de coronacrisis aan hun huis gekluisterd. Interessant is om te zien wat dat doet met ons koopgedrag. Eerder werd al duidelijk dat de coronacrisis er in veel gevallen niet bepaald voor zorgt dat we de hand op de knip houden, ook al zijn het voor iedereen onzekere tijden. De afgelopen maanden shopten we met z’n allen wat af, voornamelijk online.

Tuincentra

Maar nu is er nog een verrassende verandering te zien: tuincentra beleven namelijk gouden tijden. Hoewel het in het begin nog even aftasten was hoe het in die branche zou gaan lopen, blijken veel tuincentra het nu loeidruk te hebben. De spullen zijn zelfs amper aan te slepen.

Als je niet meer naar kantoor gaat om te werken en dus 24/7 thuis zit, wil je natuurlijk wel dat dit er gezellig uit ziet. Een paar bloemen op tafel of een mooie kamerplant zorgen natuurlijk voor direct resultaat en vrolijkt de boel een beetje op.

Afbeelding: Unsplash

800 miljoen euro

Volgens cijfers van Tuinbranche Nederland gaven we in de maanden januari tot en met juni maar liefst 800 miljoen euro uit aan bloemen en planten. En dat niet alleen: ook barbecues, overkappingen en tuinmeubels werden ingeslagen. In vergelijking met de eerste helft van vorig jaar, is dat een stijging van 29 procent.

Heel gek is het natuurlijk niet, we zaten tenslotte met z’n allen aan huis gekluisterd en het is vrij logisch dat je je huis, tuin of balkon dan wilt opvrolijken.

Geen vakantie

Wat tuincentra ook zien, is dat mensen makkelijker geld uitgeven aan spullen voor hun huis. De kans is groot dat dit te maken heeft met het feit dat mensen minder, of helemaal niet, op vakantie gaan. Mensen willen zichzelf nu verwennen met planten voor in de tuin en het balkon en met kamerplanten en bloemen voor in huis.

Avalon (28) schrijft over het klimaat, ondernemen en alles over de nieuwste films en series (om deze vervolgens zelf te gaan bingen).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.