Nu aan het lezen
Het zal je waarschijnlijk niet geheel verrassen als je hoort dat het gebruik van social media nog altijd toeneemt. Maar wélke sociale media het hardst groeien is deels wel verrassend. Naast Instagram en Snapchat is dat namelijk ook Twitter, waar al jaren van geroepen wordt dat het op sterven na dood is.
Onderzoeksbureau Newcom deed onderzoek onder 7.000 mensen om te zien hoeveel we social media gebruiken en welke platformen we het meest inzetten, schrijft de NOS. De meeste gebruikers zijn – niet geheel verrassend – nog steeds op WhatsApp te vinden. Maar liefst 12,1 miljoen mensen in Nederland gebruiken dat platform, 2 procent meer dan vorig jaar. En ook Facebook ziet zijn gebruikers met 2 procent stijgen, naar 10,4 miljoen.
De hardste stijging is echter voor Instagram, dat ook van Facebook is. Dit platform wordt nu door 5,6 miljoen mensen gebruikt, 14 procent meer dan vorig jaar. En ook concurrent Snapchat ziet een flinke stijging in populariteit: het aantal gebruikers op het platform steeg met 13 procent naar 2,7 miljoen.
Maar het meest opvallend is de stijging voor Twitter. Dit sociale medium had jarenlang te maken met afnemende gebruikersaantallen en er werd regelmatig gezegd dat het einde voor de dienst in zicht was. In Nederland blijkt nu niets minder waar. Het aantal gebruikers steeg juist met 13 procent naar 2,8 miljoen mensen.
Eigenlijk is er geen enkel platform dat geen stijging in het aantal gebruikers zag. En ook de hoeveelheid tijd die we op de platformen doorbrengen is gestegen. We maken nu gemiddeld ruim anderhalf uur per dag gebruik van social media. Met name jongeren brengen hier veel tijd door. Nederlanders tussen de 15 en 19 jaar zitten dagelijks gemiddeld maar liefst twee uur en twintig minuten op social media.
2020 versie! Overzicht van het aantal Nederlandse Social Media gebruikers per netwerk. pic.twitter.com/IWbbN20ag8
— Jaap van Zessen (@jaapvanzessen) January 25, 2020
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.