Nu aan het lezen
Het medialandschap is volgens vlogger/superster Casey Neistat onmiskenbaar veranderd. Erg clichématig om een presentatie te beginnen maar Neistat heeft recht van spreken. Met zijn vlogs op YouTube heeft hij 3,1 miljoen volgers weten te bereiken en zijn films zijn meer dan 709 miljoen keer bekeken. Tijdens zijn presentatie op The Next Web-conferentie sprak hij openlijk over waarom hij zijn populaire serie op HBO achter zich liet om zich volledig te focussen op internetvideo’s.
“Iedereen heeft dezelfde kansen op het internet. Toen ik net begon met het online publiceren van video hadden kinderen van mijn vrienden meer views op hun content. Dat is wat het internet zo uitdagend maakt,” aldus Neistat. De dertiger uit New York heeft voordat hij begon met het maken van internetvideo’s een serie geproduceerd voor HBO genaamd The Neistat Brothers (gemaakt samen met zijn broer Van) en meerdere films geproduceerd die onder andere gedraaid werden op filmfestivals Cannes and Sundance. Toch was deze wereld niet weggelegd voor Neistat: “Ik was continu bezig met het overhalen van ‘belangrijke’ mensen in Hollywood. Ik was totaal niet meer bezig met creëren.”
“Het moment dat ik besefte dat ik verkeerd bezig was was tijdens een vlucht. Ik was kapot en begon te huilen in het vliegtuig zonder een echte reden. Op dat moment wist ik dat ik absoluut niet gelukkig was en dat het tijd was voor verandering. De industrie zat vol nepotisme en politieke spelletjes. Het consumeerde me.”
Zijn internetfaam begon met een video over fietspaden in New York, nadat hij een boete kreeg voor het fietsen op de autoweg. De video zorgde er uiteindelijk voor dat de burgemeester van New York zich moest verantwoorden voor het beleid van de politie en Casey Neistat werd uitgenodigd door The New York Times om video’s te maken voor de krant.
De vlogger kijkt positief terug op zijn transformatie naar internetproducent, ondanks dat personen uit de filmindustrie hem in het begin absoluut niet steunden. “Toen ik tegen mijn marketingvrouw zei dat ik bedrijven wilde benaderen voor video’s op het internet zei ze simpelweg: succes met dat. Ik ben blij dat ik de stap heb gemaakt, het is nu ik en mijn publiek. Er zitten geen storende factoren tussen. Iedereen die nu mijn YouTube-video’s bekijkt kiest daarvoor. En dat is me ontzettend veel waard.”
En dat is waarschijnlijk de geheime formule van Neistat: zijn invloed over de mensen die hij bereikt met zijn video’s is veel groter dan op traditionele media. Waar het op TV voornamelijk gokken was hoeveel mensen betrokken waren bij een bepaalde marketing-uiting is dat op het internet goed te meten. En de vlogger gebruikt zijn invloed dan ook optimaal. Zo zijn diverse merken vaak terug te vinden in zijn vlog terwijl hij dit op een hele natuurlijke manier presenteert. Het is zijn kunst om merkboodschappen te brengen zonder aan authenticiteit in te leveren. Dat maakt Casey Neistat des te waardevoller als filmmaker en influencer.
Neistat sloot zijn presentatie op The Next Web-conferentie af met een reclamefilm die hij gemaakt heeft voor 20th Century Fox voor de film The Secret Life of Walter Mitty. In plaats van een daadwerkelijke reclame-uiting te bedenken heeft hij het reclamebudget gebruikt om mensen in de Filipijnen te helpen toen het land getroffen werd door een verwoestende orkaan. Ik hoop dat Casey Neistat deze trend verder door kan zetten en andere mensen kan overtuigen om hetzelfde te doen. Dan is die verandering waar hij in het begin over sprak daadwerkelijk de moeite waard.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.