Wonder Woman doorbreekt met succes het glazen plafond

Nu aan het lezen

Wonder Woman doorbreekt met succes het glazen plafond

Wonder Woman doorbreekt met succes het glazen plafond

De sluwe Wonder Woman strijdt in de stripboeken van het DC Universe voor het goede in de wereld: de waarheid, gerechtigheid én een kick-ass outfit waarmee je überhaupt je tegenstanders afleidt. Het mag geen verrassing zijn dat een vrouwelijke superheldin meer in petto heeft dan een afgetraind lijf. Toch zijn de films waarin Wonder Woman – in tegenstelling tot bijvoorbeeld Superman – alleen staat, nihil.

Tot voor kort: de nieuwe en eerste film waarin Wonder Woman alleen vecht voor het goede, verbreekt alle records. En dat is best bijzonder. Films die zijn geproduceerd door een vrouw én een vrouw in de hoofdrol hebben, zijn zeldzaam. Echte succesnummers bestonden zelfs niet in het afgelopen decennium. De nieuwe Wonder Woman film doorbreekt echter alle tradities: de film heeft zowel een vrouw in de hoofdrol als een vrouwelijke regisseur. De film gaat kei en keihard in thuisland Amerika en ver daarbuiten.

Record

Het succes is af te meten aan de bezoekersaantallen en (overwegend) positieve recensies. Zo bracht de superheldenfilm met Gal Gadot dit weekend ruim 100 miljoen dollar (bijna 90 miljoen euro) op in de Amerikaanse bioscopen. Regisseur Patty Jenkins (bekend van Monster met Charlize Theron) breekt daarmee een record: niet eerder haalde een film van een vrouwelijke regisseur zoveel op in een openingsweekend.

Er zijn heus wat succesnummers met vrouwen in de hoofdrol, maar die beperken zich veelal tot sensuele niemendalletjes. Denk aan Fifty Shades of Grey waarin een talentvolle vrouw wordt verleid door de immens mysterieuze Christian Grey. In 2015 haalde de film 85 miljoen dollar op in het eerste weekend. Laten we zeggen dat het plot van de film geen reden was voor het succes.

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.