Volgens Diane von Fürstenberg zijn dit de stappen naar zakelijk succes

Nu aan het lezen

Volgens modekoningin Diane von Fürstenberg zijn dit de 3 stappen naar zakelijk succes

Volgens modekoningin Diane von Fürstenberg zijn dit de 3 stappen naar zakelijk succes

De stempel van kleding op je leven is groots. Het is het eerste dilemma van de dag, een tool om indruk te maken en last but not least een manier om jezelf lekker te laten voelen op een druilerige dag.

Ook als je geen modekoning- of koningin bent, is de impact van de stoffen op je huid enorm. De ongemakken en plezieren variëren van praktische aard (te krappe schoenen, strakke broek, dunne blouse) tot de stilistische pro’s en cons: een soepel silhouette, pompeus effect of ouwelijke uitstraling.

thenonblonde.com
thenonblonde.com

Ik ben persoonlijk gek op kleding, kampte ten tijden van kleedgeld zelfs met een lichtelijke koopverslaving, maar wist het in mijn studententijd ook te verkleinen tot oppervlakkig gedoe bij gebrek aan een ruim kledingbudget.

Sinds ik werk, is er weer wat meer ruimte voor uitspattingen en een terecht besef dat kleding meer is dan een omhulsel dat je tegen weer en wind beschermt.

Wikkelsucces

Degene mij dat mede laat beseffen is Diane von Fürstenberg, ontwerper van de befaamde wikkeljurk in 1974 (!). De Vlaams/Amerikaanse vrouw gaat al decennia mee als topontwerper en zakenvrouw en staat bovenaan mijn lijstje van modieuze slimmeriken.

Een ambitie om het te maken in de modewereld heb ik niet (tenzij Vogue, ELLE of DVF herself belt, naturellement) maar ik ben wél geïnteresseerd in haar mate van zakelijk succes. In 2015 werd DVF opgenomen in het lijstje ‘100 meest invloedrijke mensen’ en heus niet alleen dankzij een neus voor leuke jurkjes. Dit weekend sprak ze op het Fashion Tech Forum in Brooklyn. ELLE was getuige en krabbelde een paar onmisbare tips van Furstenberg op, ik deel de 4 meest waardevolle lessen met je.

1. Begin klein (maar eindig groots)

Om maar direct één waan uit de wereld te halen: zakendoen is allesbehalve dreamy. En: niemand begin groots, ook niet als je wordt geboren met een gouden lepel in je mond. Op dit moment is het volgens Diane von Fürstenberg zelfs een groot voordeel. Iedereen kan namelijk een website hebben en omgaan met social media. In plaats van later, is nu de tijd om takken te snoeien. “Misschien ziet het er niet mooi uit, je boom zonder grote takken. Maar volgend voorjaar zal het beter zijn.” Haar advies: denk heel goed na over wie je bent en wat je identiteit is. Wat zijn jouw beweegredenen? Wat biedt jij aan dat anders is? En focus daar enorm op.”

Diane-von-Furstenberg-designs-for-Evian

2. Kies de naam van je publiek zorgvuldig

Diane noemt haar cliënten nooit klanten. Ze noemt hen vrouwen. “We begrijpen wat ze in het leven doen. We willen deel uitmaken van hun echte leven. Dat betekent dat je niet een traditionele agenda volgt, maar dat je haar agenda volgt.” Diane heeft het over de decembermaand, waarin je veel te veel eten en een zeer specifieke voorkeur hebt voor de kleding waar je je in nestelt. “Volg het leven van je klant en hoe we fungeren terwijl het weer verandert.” De kern van dit advies: denk na over wie je bedient en zorg ervoor dat je geeft wat ze wilt.

DianeVonFurstenberg_Dresses_TheRealReal_Luxury_Consignment_Authenticity_DesignerBrands_HighValue

3. Optimisme is een keuze

Zakendoen kan best lastig zijn. Voordat je het weet zit je verwijtend achter je laptop met een latte macchiato te vitten op alle bedrijven bij wie het van een leien dakje lijkt te gaan, Tijd voor een klassiek en krachtig advies van de modekoningin herself. Diane von Fürstenberg: “Het glas is of halfvol of halfleeg. Aan jou de keuze. Het is hetzelfde glas en dezelfde hoeveelheid van wat je ook drinkt.”

Spring-2012-New-York-Fashion-Week

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.