Manon van Essen (Magioni): Als voedselproducent ben je verantwoordelijk

Nu aan het lezen

Manon van Essen (Magioni): ‘Als voedselproducent draag je een verantwoordelijkheid’

Manon van Essen (Magioni): ‘Als voedselproducent draag je een verantwoordelijkheid’

Toen iedereen om haar heen de hoop had opgegeven, bakte Manon van Essen (29) in de keuken van een Amsterdamse Italiaan de ene na de andere pizza. Haar overtuiging: lekkere pizza kan stukken gezonder.

Het leven draait niet om concessies, vertelt Manon vanuit haar Amsterdamse kantoor waarvanuit ze de wereld wilt veroveren met gezond en lekker eten zoals bloemkoolpizza en pompoenbodems.

Waar andere ondernemers veel en graag netwerken buiten de deuren, zit de ondernemer het liefst op deze plek met haar zes collega’s. Ze hoeft niet overal te praten, zegt ze: ze is meer een doener.

Onwerkelijk

En met resultaat. Want naast dat het pizzamerk Magioni financieel voor de wind gaat, is de oprichter genomineerd als finalist in de finale van de startup award van TedxAmsterdamWomen. In het Koninklijk Instituut voor de Tropen zal ze naast twee anderen op 2 november pitchen en haar verhaal delen. Wij spraken alvast met deze rasechte ondernemer.

Manons healthy pizza’s liggen sinds een jaar in de schappen van de supermarkt en vinden gretig aftrek bij bewuste shoppers. Ondanks haar vastberadenheid is zelfs dit succes best onwerkelijk, vindt Van Essen. “In elke vezel van mijn lichaam geloofde ik in mijn concept. Maar het is veilig te zeggen dat het nog beter gaat dan verwacht.”

Slecht eten

Hoewel bewust, eet Manon het liefst twee keer per week pizza: een ‘slechte’ in het weekend en een gezonde van eigen makelaardij doordeweeks. Met dito gezonde topings hoeven de veelal vrouwelijke bewuste consumenten niet te kiezen tussen én lekker én gezond leven zegt Manon. “En hoe cool zou het zijn als ‘pizza’ een beroemde groente zou zijn?!”

Het idee van Magioni – een combinatie van Manons achternaam en het Italiaanse woord voor eten, mangiare – ontstond in de kroeg toen een vriendin van Manon weer eens verzuchte pizza te willen eten zonder dik te worden. Dat deed een lampje branden bij Manon die op dat moment haar eerste bedrijf had verkocht en open stond voor nieuwe ideeën.

Niet op een rijtje

Manon die communicatie studeerde zegt: “Ik had drie businessplannen klaarliggen voor een nieuwe onderneming. Ik gaf mijzelf drie maanden de tijd om ze te onderzoeken. Ik dacht: Degene die het vetst is, ga ik doen. De twijfels waren enorm. Ik bedoel: een pizzamerk is zo’n ver van mijn bed show, hoe kan je dat opzetten?”

Uiteindelijk was de vriend van Manon de doorslaggevende factor. Manon: “Hij zei: die pizza’s moet je doen. Als het je lukt, lach je je helemaal kapot.”

Zonder enkele ervaring met pizzabakken, stapte ze naar een pizzeria. Eigenhandig pizza’s bakken doet Manon inmiddels niet meer. Al draaide ze daar lange tijd haar hand niet voor om. “Ik deed dit omdat ik een lekkere bodem moest krijgen, wilde mijn product in de Albert Heijn komen te liggen: mijn ultieme doel. Na verloop van tijd geloofde niemand hier meer in. Zat ik daar pizza te eten op de afwasmachine in het restaurantje, grapten collega’s hardop: ‘en jij ligt zeker bij de Ap!’.”

Zelfvertrouwen

De reden dat ze het toch heeft gered, is geloof in zichzelf, zegt Manon. “Dat heeft me op de been gehouden. Je krijgt heel veel afwijzingen. Mensen dachten: heeft ze het wel op een rijtje? Ik bakte zonder geld pizza’s maar ik redeneerde anders: ik heb het geld wel maar alleen nog niet op mijn rekening. Misschien was ik een beetje naïef maar ik had heel erg het gevoel dat dit het was voor mij. Alles in mij zei: deze pizza’s zijn jouw masterpiece. Dat gevoel is niet uit te leggen.”

Toen Manon eindelijk die lekkere en gezonde bodem had gemaakt – met minder koolhydraten en met groenten – stapte ze naar de Albert Heijn. Die gaven haar een kans in de schappen te liggen. Per dag bakten ze aanvankelijk zo’n 500 pizza’s per maand. Manon: “Ik dacht: dat is best prima. Nu zijn dat er een paar duizend per dag. Bizar. We zijn de afgelopen paar maanden immens gegroeid qua mensen en verkooppunten. Ik voel me niet de mastermind van dit geheel, we doen het met het geweldige team van Magioni. Dat maakt het ook zo leuk.”

Slank

Maar minder koolhydraten en meer groenten, versterkt dat niet de maatschappelijke focus op slank zijn?
Volgens Manon kijken vrouwen overheen algemeen naar wat er niet goed is aan hun lijf. “Terwijl je lichaam een uitwerking is van hoe je je voelt. Magioni zegt: leef gewoon lekker. In een ideale wereld wil je feesten en pizza eten wanneer je er zin in hebt. Wij staan voor een generatie die niet kiest tussen letten op gezond en lekker eten. Mensen denken dat ze moeten kiezen. Of mensen sporten veel en eten gezond, of mensen zijn er juist helemaal niet mee bezig. Bij Magioni willen we het goede voorbeeld geven.”

Verantwoordelijkheid

Manon is niet alleen een ondernemer om te groeien, maar ook om maatschappelijke impact te hebben. Het doel van Magioni is bijvoorbeeld mensen meer groenten te laten eten. Zoiets vindt ze super belangrijk.

Manon: “Ik ben nu voedingsproducent. Zo voelt dat vaak niet maar het is wel zo. Als ik geen verantwoordelijkheid neem en diegene op tv ook niet, verandert de wereld nooit. Feit is dat we als wereld niet de goede kant op gaan. Ik vind dat je als producent van voedsel verplicht bent daar iets over te zeggen. Bij Magioni proberen dat op verschillende manieren. Zo hanteren we Meatless Monday met en bieden we super lekkere vegan recepten. Als ik iemand een dag geen vlees laat eten, is dat al een winst. Ik denk: Als ik in Nederland echt iets wil veranderen op dit vlak, is deze nominatie van TedXAmsterdamWomen een hele goede stap voorwaarts.”

Manon van Essen staat in de finale van de TedxAmsterdamWomen Startup Award op donderdag 2 november. Andere finalisten zijn Anke Kuik van Faktor en Lotte Leufkens van CloudCuddle. 

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.