LGBT's zijn goed voor de economie, laten we ze mensenrechten geven

Nu aan het lezen

LGBT’s zijn goed voor de economie, laten we ze mensenrechten geven

LGBT’s zijn goed voor de economie, laten we ze mensenrechten geven

Texas staat niet bekend als een progressieve staat. Op uitzondering van de stad Austin (Keepin’ it weird) na, is de staat zo conservatief als de neten als het gaat om zaken als abortus, gay marriage en euthanasie en werd president Trump er met een enorme meerderheid verkozen afgelopen november.

Toch ontstaan er steeds meer initiatieven om de publieke opinie in Texas naar de 21e eeuw te helpen. Eén daarvan is Texas Competes, een organisatie die samenwerkt met het bedrijfsleven om van Texas een LGBT-vriendelijke staat te maken. Om eenvoudige redenen: Wanneer de LGBT-community zich ergens thuis voelt, levert dat waardevolle arbeidskrachten in het bedrijfsleven op. Een staat die LGBT-mensen buitensluit, jaagt mensen weg die keihard nodig zijn voor economische groei.

Texas Competes

Het lijkt een kille motivatie om LGBT’s te accepteren, maar Texas Competes-voorzitter Jessica Shortall legde eerder deze week op SXSW uit dat rationele argumenten vaak beter werken dan emotionele als je mensen wilt veranderen in dit soort standpunten.

“Daarnaast zien we dat jonge mensen, de millennials, helemaal geen problemen hebben met LGBT’s. Het is dus ook voor hen belangrijk dat ze onderdeel kunnen uitmaken van een economie en maatschappij waarin je gewoon jezelf mag zijn. LGBT-discriminatie is een oud wereldbeeld dat onder een jonge generatie niet meer leeft, we moeten ook gewoon met onze tijd mee.”

In de staat North Carolina is al aangetoond dat mensenrechten voor LGBT’s onder druk kan worden gezet middels financieel maatregelen. De zogenaamde ‘Bathroom Bill’ die transgenders verbiedt om naar het toilet te gaan dat niet op hun geboorteakte staat, is hier al ingevoerd. Reden voor president Barack Obama om vorig jaar 1 miljard aan subsidie aan de staat in te trekken, omdat de wet volgens zijn kabinet mensenrechten schend.

Grote bedrijven verlaten ondertussen de staat, waardoor de totale som aan geld die economisch wordt misgelopen op kan lopen tot 5 miljard dollar per jaar. Een flinke kostenpost, die er hopelijk voor zorgt dat de wet snel weer van de baan is. “Vote with your wallet”. zegt Shortall. “Als bedrijven laten zien hoe belangrijk universele mensenrechten voor hen zijn, hebben zij meer macht dan de politiek.”

Mensenrechten

Natuurlijk kun je echter niet zomaar voorbijgaan aan de conservatieve medemens, vindt ook Shortall. “Veel mensen in Texas zijn bang wat er gebeurt als transgender-vrouwen straks naar de vrouwen WC willen gaan. Ze maken posters waarop ze zich uitspreken tegen ‘mannen in de vrouwen toiletten’, omdat ze hun kinderen wegen beschermen. Dat is een natuurlijke reactie van mensen, dat je je kinderen wil beschermen. Dat gaat boven alles.”

De gemiddelde levensverwachting van een transgender in Amerika is 36

“Maar wat als ik je vertel dat de gemiddelde levensverwachting van een transgender in Amerika 36 jaar is. Dat 41 procent van de transgenders in zijn of haar leven een zelfmoordpoging doet. Dat een groot deel van de transgenders in de loop der jaren een serieuze eetstoornis ontwikkelt, omdat zij niet durven eten of drinken uit angst dat ze ergens niet naar het toilet kunnen omdat ze dan met geweld of schaamte geconfronteerd worden.”

Shortall krijgt een brok in haar keel als ze de statistieken voordraagt, en veel mensen in de zaal met haar. “I’m backed up here by the data”, zegt ze. “But it’s actually fundamental human rights. We’re killing people here. So let’s overcome our own personal fears, and start thinking about our fellow human beings.”

Austin

Na afloop van de presentatie volgt een staande ovatie vanuit de zaal. Inmiddels zijn bijna 200 bedrijven aangesloten bij Texas Competes, en in Austin hangen op de openbare toiletten overal briefjes dat transgenders welkom zijn in de WC die hun eigen voorkeur heeft.

Het is te hopen dat Austin zijn vuist de komende maanden sterk blijft maken, en de idiote Bathroom Bill hier geen voet aan de grond krijgt.

Marjolijn Kamphuis is Creative Director bij OK GO en hoofdredacteur van Vance.nl. Ze schrijft onder meer over technologie, media innovatie, inspiratie en creativiteit.

Meest gedeeld