Nu aan het lezen
De reclamewereld is van oorsprong een echte mannenwereld. ‘Mad Men’ was twintig jaar geleden nog de realiteit met veelal mannen aan de top en vrouwelijke medewerkers die nog ver te zoeken waren, met name in topfuncties.
Tegenwoordig is dat wel anders en klimmen vrouwen steeds hogerop met als voorbeeld de creatieve directeuren Kim Nieuwenhuijs-Griffioen (38) en Madelon Uljee (37), beiden van CODE D’AZUR.
CODE D’AZUR is met een fancy woord een ‘creative digital agency’, oftewel een creatief bureau dat zich volledig richt op digitale producten. “We maken campagnes, services en producten waar mensen ook echt iets aan hebben in het dagelijks leven.” Met als voorbeeld de KLM Must See Map en het spel Multi Mobile Adventure van Tele2.
De twee vrouwelijke directeuren zetten vijf jaar geleden de creatieve tak op binnen het bedrijf en kwamen zo aan het hoofd van de creatieve directie waar ze nu verantwoordelijk zijn voor het bedenken van concepten en de uitvoering daarvan.
Hoewel de dames aan het hoofd staan van de creatieve tak, zijn mannen op hun werkvloer in de meerderheid. Volgens Uljee is eenderde vrouw en tweederde man. “Er werken hier veel developers en dat is toch nog een mannenberoep, maar het is niet zo dat er totaal geen vrouwelijke developers werken in de creatieve industrie. Wij werken zelf met een paar hele goede.”
In verhouding werken er meer vrouwen op de account-afdeling waar de externe relaties worden onderhouden. Uljee: “Vrouwen zijn nou eenmaal goed in dingen regelen.”
Uljee en Nieuwenhuijs-Griffioen zijn twee van de drie vrouwen in een leidinggevende functie bij CODE D’AZUR, de overige drie zijn allemaal man. Hoewel Uljee benoemt dat hun bedrijf een ‘platte organisatie’ is waarbij het er niet toe doet of iemand man of vrouw is, zijn meer vrouwen in creatieve topfuncties nog altijd welkom.
Uljee: “Toen wij net begonnen als creatieven waren wij een van de weinige vrouwenteams in een Mad Men-achtige wereld. Ik vermoed dat ons vrouw zijn en een kinderwens van mij eerder tot een afwijzing heeft geleid bij een sollicitatie.”
Gelukkig is die Mad Men-wereld veranderd in een heel open minded sector waarbij de vrouw steeds meer in het vaandel komt te staan. “Bureaus willen tegenwoordig juist meer vrouwelijke creatieven, omdat zij over het algemeen de vrouwelijke consument beter begrijpen. De voordelen van een vrouw worden meer gezien, ook als leidinggevende.”
“Bovendien is er steeds meer interesse vanuit vrouwen voor ons beroep. Laatst hadden wij een vacature open staan en bijna driekwart van de reacties kwam van een vrouw”, vertelt Nieuwenhuijs-Griffioen, “Het gaat echt de goede kant op; van grijze oude mannen naar jonge, slimme vrouwen.”
We kunnen dus wel stellen dat de creatieve sector niet meer een ‘echte’ mannenwereld is, maar het kan nog beter. Uit onderzoek blijkt namelijk dat op dit moment 11 procent van de creatieve directeuren een vrouw is. Terwijl er zoveel vrouwen zijn met een creatief brein.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.