Op gesprek komen bij grote bedrijven: deze man legt je uit hoe

Nu aan het lezen

Op gesprek komen bij grote bedrijven: deze man legt je uit hoe

Op gesprek komen bij grote bedrijven: deze man legt je uit hoe

Een nieuwe baan, daar was het tijd voor. De droom: een job bij een groot techbedrijf. Op maandag startte Jake Newfield zijn missie, en tegen de tijd dat de vrijmibo om te hoek stond, stonden gesprekken gepland met bedrijven zoals Google, Facebook, Dropbox en Airbnb, om maar eens wat te noemen.

“Ik besefte dat het zijn van een verkoper, ook zijn voordelen búiten kantoor had”, zegt hij tegen Inc. In een artikel waarin hij uitlegt hoe je je voet tussen de deur krijgt bij grote bedrijven – ongeacht je competenties of cv – noemt hij het gesprek minstens zo belangrijk als je kwalificaties. In feite een kwestie van jezelf goed verkopen.

Vijf stappen

“Ik ken meer dan genoeg mensen die beter gekwalificeerd zijn voor posities in deze bedrijven, en het ze toch niet lukte om op gesprek te komen.”

Volgens Newfield, schrijvend ondernemer, zijn er slechts vijf stappen nodig die je leiden naar waar je maar wilt.

1. Stel een lijst op van tien bedrijven

De eerste stap in elke zoektocht naar een baan, is uitvogelen wat voor type job je wilt. Neem de tijd om goed na te denken over welke rol je wilt en hoe je een gemiddelde werkdag voor ogen ziet. Zorg ervoor dat je niet slechts voor een prestigieuze titel gaat, maar de daadwerkelijke functie.

Nadat je hebt gevonden wélke functie je wilt, begin je met brainstormen over bedrijven daar goed bij zouden passen. Schrijf niet alleen bedrijven op met bekende namen, louter omdat je denkt dat het ‘tof’ is daar te werken. Wees kritisch en praat met mensen die daadwerkelijk bij deze bedrijven werken om te bepalen of jij daar ook succesvol zal zijn. Een Excel-sheet om je baan-pareltjes te ordenen is een must.

2. Een lijst van 250 relevante contactpersonen

Nu je je lijst van tien droombedrijven hebt, moet je 25 relevante contactpersonen binnen die bedrijven vinden. Zorg ervoor dat je een researchcombinatie hanteert van LinkedIn, Facebook en je eigen netwerken.

Wat maakt een relevante contactpersoon? In dit scenario iemand die óf de functie hebt die jij graag wilt, gaat over de functie die je wilt, of er meer verstand van heeft. Het helpt als deze contacten iets met je gemeen hebben.

3. Maak het eerste contact met elk contactpersoon

Nu je je contactpersonen hebt vastgesteld, is het zaak ze te benaderen. Als je hun e-mailadres hebt, stuur ze dan een korte introductie. Zitten ze op LinkedIn? Perfect. Stuur ze een contactverzoek. Je doel in deze stappen is het plannen van een 10-minuten durend introductie gesprek, waarin je ze vertelt te willen leren over hun ervaringen en om advies verlegen zit.

4. Maak er een gesprek van

Nu je de aandacht hebt van een contactpersoon binnen het bedrijf van je dromen én een telefoontje gepland staat, is het van belang dat het belletje er ook er toe doet. Het meest belangrijke: bereid je voor, zowel over diegene aan de andere kant van de lijn als het bedrijf. Dan: begin het gesprek luchtig, doe aan small talk, grapjes en vlei je contactpersoon. Verschuif het gesprek dan door aan te geven te willen leren van zijn of haar ervaring binnen het bedrijf. Druk dan je persoonlijke interesse uit in het bedrijf.

5. Zet door

‘Succesauteur ‘ Newfield, moest maar liefst 37 personen benaderen om één gesprek te krijgen bij Google. Als de eerste 25 contactpersonen niet voldoende zijn, stuur ze dan opnieuw in bericht en spreid dan je kansen door 25 nieuwe contactpersonen op te stellen. Doorzettingsvermogen is het belangrijkste bij het krijgen van sollicitatiegesprekken.

Als je eenmaal je voet tussen de deur hebt voor een mogelijk real-life gesprek, dan is het aan jou om te laten zien wat je allemaal niet kan.

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.