Nu aan het lezen
Musea hebben het in het digitale tijdperk al lastig genoeg om hun hoofd boven water te houden. Jongeren zouden niet meer geïnteresseerd zijn in kunst en veel liever een film op Netflix kijken. The Metropolitan Museum of Art’s in New York merkt dat veel klanten tijdens een bezoek aan het museum hun telefoon continu in hun handen hebben. In plaats van hier een probleem van te maken, kijken ze naar hoe ze als 145-jarig museum met de tijd mee kunnen.
Door middel van het gebruik van telefoons willen ze de kunst nog dichterbij de bezoeker te laten komen. Op 18 maart opent het museum haar derde locatie in New York en deze week introduceert het museum een nieuwe website, die volledig responsive is en dus ook goed op je telefoon werkt. Ook heeft het museum een app voor Android en iOS, die overeenkomt met de website. Met de nieuwe website willen ze de nieuwe locatie promoten.
“Mensen vragen aan mij: Wie zijn jullie grootste concurrenten?”, zegt Sree Sreenivasan chief digital van het museum tegen Fastcompany. “Is het MoMA? Guggenheim? Onze concurrentie is Netflix. Candy Crush. Het is 2016.” Social media is dan ook een belangrijk kanaal om potentiële bezoekers te vinden. Vorig jaar heeft het museum via Facebook in totaal 101 miljoen mensen bereikt en op Youtube kregen de filmpjes 7 miljoen views. Ook is het museum bezig om via de app Periscope events uit te zenden. Elke foto die gemaakt wordt op Instagram is free advertisement en het digitale team kijkt dan ook zorgvuldig mee welke foto’s er worden geplaatst.
Volgens Sreenivasan en haar team heeft vorig jaar 91 procent van de bezoekers hun telefoon bij zich gehad. Dit laat zien dat een investering in uitbreidingen waarvoor telefoons nodig zijn, zullen werken. De plattegrond van het museum kun je via de site of app vinden. Om papierverspilling te voorkomen, kijken ze eerst of dit via de telefoon werkt voordat ze het uitprinten. Ook kun je in de app vinden hoe je van de ene locatie naar de andere kunt komen.
Op de site kun je alle afbeeldingen van kunstwerken in hoge kwaliteit downloaden en voor niet-commerciële doeleinden gebruiken. Dit lijkt allemaal misschien niet heel innovatief, maar voor een museum dat 145 jaar oud is, is dat het zeker wel. Deze ontwikkelingen kunnen in de toekomst zorgen voor grote veranderingen.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.