Nu aan het lezen
Het kan je bijna niet ontgaan zijn: er is een felle strijd bezig tussen Apple en de maker van het spel Fortnite, Epic Games. Maar waar draait die strijd nu eigenlijk om en is er wel een goede winnaar te kiezen?
De grondslag van het probleem zit hem in de regels van Apple. Als jij een app in de App Store wil plaatsen en in die app betalingen mogelijk wil maken, dan moet je 30 procent van de omzet afstaan aan Apple. Betaal je dus als gebruiker 10 euro aan een nieuwe skin in een spelletje, dan gaat 7 euro naar de maker van het spel en 3 euro naar Apple.
Je kunt je natuurlijk voorstellen dat diverse app-makers daar niet blij mee zijn. En dat gold ook voor Epic Games, dat het populaire spel Fortnite maakt. Het spel zelf is wel gratis, maar je kunt er digitaal geld in kopen, waarmee je bijvoorbeeld skins kunt kopen. Maar voor elke 10 euro aan digitaal geld, krijgt Epic er dus maar 7. Epic voerde op 13 augustus dan ook een update door met een nieuw betaalsysteem. Het idee was dat iOS-gebruikers Epic dan direct kunnen betalen, waardoor Epic die 30 procent niet meer af hoeft te staan. Om het aantrekkelijker te maken voor gebruikers, kregen zij korting als ze direct via Epic betaalden.
Logischerwijs werd Apple boos: het bedrijf loopt geld mis én Epic houdt zich niet aan de regels van de App Store. Gevolg: het spel werd uit de App Store gehaald. Overigens verdween het spel ook uit de Play Store op Android, want Google houdt eenzelfde soort regels aan. En ook op Android werd het betaalsysteem omzeild.
Op diezelfde dag nog werd een rechtszaak aangespannen door Epic. Het bedrijf beschuldigt Apple ervan dat het markten wil controleren, concurrentie wil tegengaan en innovatie tegenhoudt. Daarbij strijdt Epic met name tegen de regels van de App Store: de 30 procent die Apple eist, is volgens Epic veel te hoog. Als die regels er niet waren, waren er volgens Epic ook geen redenen geweest om het betaalsysteem in het spel aan te passen. Overigens is er ook een rechtszaak tegen Google gestart, om exacte dezelfde redenen. Maar Epic lijkt zijn pijlen vooral op Apple te richten.
Tegelijkertijd verscheen namelijk een video online, waarmee Epic mensen aan zijn zijde probeert te krijgen. De video is een parodie op de Super Bowl-reclame van Apple. In de originele reclame wordt Apple neergezet als de partij die tegen de dominantie van IBM in gaat op de computer-markt. IBM wordt daarbij neergezet als de slechte Big Brother uit het boek 1984. In de video van Epic wordt de reclame nagedaan, maar is Apple de slechte partij.
Die video is echter relevant om meer dan één reden. Het suggereert namelijk dat Epic al langer bezig was met zijn update en al rekening hield met de uitkomst: het verdwijnen van het spel uit de app stores. Het bedrijf wist precies wat het kon verwachten en had daar al op ingespeeld.
Dus waar gaat deze zaak nu om? Het antwoord is vrij simpel: geld. Epic Games wil graag meer geld verdienen, door geen 30 procent meer in te hoeven leveren bij Apple en Google. Apple en Google willen die 30 procent natuurlijk wel graag houden, want zo verdienen zij meer geld.
Maar waarom richt Epic dan vooral zijn pijlen op Apple? Mogelijk is dat omdat er op iOS echt geen alternatieven zijn. Op Google’s Android kun je namelijk ook apps buiten de Play Store downloaden, maar bij iOS is dat absoluut niet mogelijk. Staat het niet in de App Store, dan komt het niet op je iPhone of iPad.
Overigens staat deze zaak niet op zichzelf. Ook Spotify klaagde eerder al over de 30 procent commissie die bij Apple betaald moet worden, en diverse andere bedrijven deden hetzelfde. Mede naar aanleiding daarvan wordt de App Store van Apple onderzocht voor machtmisbruik. Dat onderzoek loopt in meerdere landen, onder meer in de VS en bij de Europese Commissie. De reden daarvoor is simpel: Apple’s eigen diensten hoeven die commissie van 30 procent niet te betalen. Daardoor hebben zij een groot voordeel.
Sinds 13 augustus zijn er behoorlijk wat klappen en beschuldigingen over en weer gegaan, vooral tussen Epic en Apple. Maar in de tussentijd moeten we simpelweg afwachten. Juridische zaken in de VS kunnen best lang in beslag nemen en vooralsnog is niet duidelijk wanneer er een beslissing in de zaak kan worden genomen.
Bovendien is er een kans dat de bedrijven na een uitspraak in hoger beroep gaan. Met een uitspraak kan namelijk een precedent gezet worden: beslist een rechter dat Epic zijn betalingssysteem mag houden, dan kunnen andere ontwikkelaars dat ook gaan afdwingen. En zo verliest Apple zijn recht op zijn 30 procent commissie, wat het bedrijf natuurlijk niet wel. Andersom geldt hetzelfde: verliest Epic de zaak, dan moet het die 30 procent aan Apple blijven betalen. Dat wil Epic overduidelijk niet, dus ook daar volgt waarschijnlijk een hoger beroep op.
Simpel gezegd: de strijd is nog lang niet gestreden.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.