Bergman Clinics maakt walgelijke YouTube reclame voor borstvergroting - Vance

Nu aan het lezen

Bergman Clinics maakt walgelijke YouTube reclame voor borstvergroting

Bergman Clinics maakt walgelijke YouTube reclame voor borstvergroting

Siliconen borsten houden je lekker warm. Dat is ongeveer de strekking van deze idiote YouTube reclame van Bergman Clinics die ik gisteren als pre-roll op YouTube te zien krijg.

Met mijn hoofd steeds schuiner kijk ik het hele filmpje uit. In beeld zien we een aantrekkelijke blonde meid in een soort split-screen situatie. Rechts in beeld trekt het meisje regelmatig haar kleding uit, flaneert ze door het beeld in haar onderbroek, een blote bikini of strapless jurkje. Het linker filmpje is praktisch identiek, maar in dat beeld heeft het model vaak net iets meer kleding aan.

Tijdens het kijken van het filmpje vraag ik me herhaaldelijk af: “Bedoelen ze nu wat ik denk dat ze bedoelen?”. We zien de borsten van de vrouw eigenlijk nergens in beeld, dus het punt dat de video wil maken (zijn ze te groot? of juist te klein?) wordt lange tijd niet echt duidelijk. De pay off biedt uitkomst: De blote mevrouw is gelukkiger dan de niet-blote mevrouw, want ze heeft een borstvergroting gehad. De siliconen houden haar tengere lijfje nu lekker warm en dus hoeft ze eigenlijk nooit meer kleren aan of een sjaal om. Nee, natuurlijk weet ik beter dan dat: Met grotere borsten heb je als vrouw ‘meer zelfvertrouwen’ en durf je dus meer van jezelf te laten zien. Duh.

De onduidelijkheid van de video is één van de zaken die me stoort: We zien in beide shots een zeer aantrekkelijk dame in mooie kleding, dus why the fuck zou je nou precies een borstvergroting moeten nemen? Maar net zo boos ben ik over het feit dat ik de video te zien krijg als pre-roll advertentie op YouTube, terwijl ik met een peuter op schoot naar een tekenfilmpje zit te kijken. Lekker getarget in de doelgroep Bergman.

Maar even serieus: Hoeveel van de inmiddels ruim 650.000 views op de video zijn onzekere pubermeisjes die op dit moment al genoeg stress op hun bordje hebben liggen?

Vooropgesteld, ik ben geen tegenstander van plastische chirurgie. Ik vind dat iedereen lekker zelf moet weten wat ‘ie met zijn lichaam doet. Maar inspelen op de onzekerheid van vrouwen en promoten dat je een ‘succesvoller en sexier vrouw’ kunt zijn als je je borsten een upgrade geeft, dat vind ik reclame uit het jaar 1963. Kom op Bergman, fast forward naar 2016 alsjeblieft.

Marjolijn Kamphuis is Creative Director bij OK GO en hoofdredacteur van Vance.nl. Ze schrijft onder meer over technologie, media innovatie, inspiratie en creativiteit.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.