Dit zijn de vijf leukste kerstreclames van 2018

Nu aan het lezen

Dit zijn de vijf leukste kerstreclames van 2018

Dit zijn de vijf leukste kerstreclames van 2018

Het is een vaste prik: ieder jaar vlak voor de kerst komt vrijwel ieder bedrijf met een kerstreclame. Daar zitten ieder jaar weer echte pareltjes bij die je – ondanks dat het reclames zijn – steeds weer opnieuw wilt bekijken. Daarom hebben wij de vijf leukste kerstreclames van dit jaar voor je op een rijtje gezet.

Apple

Apple had dit jaar echt een schot in de roos met zijn subtiele, en vooral erg mooie reclame voor de MacBook. De reclame is eigenlijk meer een film te noemen. In Share Your Gifts, zoals het filmpje heet, zie je hoe een tiener allerlei dingen maakt vanachter haar MacBook. Maar ze durft haar creaties met niemand te delen.

Tijdens een koude winternacht opent haar hond per ongeluk het raam. Alle papieren met het werk van de tiener vliegen het raam uit, waarop zij de achtervolging inzet. Diverse mensen krijgen haar werk echter in handen en blijken meer dan enthousiast te zijn. Zo ontdekt het meisje dat het eigenlijk best goed voelt om je creaties te delen.

Deze reclame heeft eigenlijk maar één woord nodig om hem te beschrijven: hartverwarmend. Door het mooie verhaal, de geweldige animaties en de goede boodschap blijven wij dit filmpje maar op repeat zetten.

John Lewis

Het Britse warenhuis John Lewis staat bekend om zijn prachtige kerstreclames en ook dit jaar stelt het bedrijf niet teleur. In de reclame van 2018 zien we hoe Elton John achter de piano kruipt en zijn nummer “Your Song” inzet. En dan gaan we terug in de tijd.

We zien Elton John op het podium tijdens concerten, zien hem tijdens kerstfeestjes met vrienden en uiteindelijk zelfs als kind bij een eerste concert terwijl zijn moeder trots zit te kijken vanuit het publiek. De reclame eindigt met Elton John die als klein kind voor kerst zijn allereerste piano krijgt. En zo zien we hoe deze man de top bereikte.

De reclame zelf zit misschien niet vol met kerst-referenties, maar het maakt een ding erg duidelijk. Soms is een cadeau veel meer dan alleen maar een cadeau. En juist de hartverwarmende sfeer van deze reclame maakt dat hij perfect in de kersttijd past.

Sainsbury’s

Als er dit jaar één reclame is die echt ieder hart doet smelten, is het wel die van Sainsbury’s. In deze video zien we hoe de achtjarige Tia Isaacs meedoet aan het kerstoptreden op school en de show steelt met het nummer “You Get What You Give”, in een sterrenpak.

Aan het begin staat ze nog wat zenuwachtig en onzeker op het podium, maar al snel vindt Tia haar zelfvertrouwen en gaat ze helemaal los op de muziek. Natuurlijk komt de rest van de klas ook het podium op en zo wordt het een echt spektakel. Net zo mooi is dat Tia’s moeder vanuit het publiek geniet van haar dochter in de hoofdrol. Je kunt niet anders dan glimlachen bij deze reclame.

McDonald’s

Het is misschien niet het eerste waar je aan denkt bij de McDonald’s, maar je kunt er ook zakjes met wortels krijgen. En in de kerstreclame van de fastfood-keten van dit jaar blijkt dat een uitkomst.

In de video zien we namelijk hoe de kerstman huis na huis af gaat, en steeds koekjes en melk tegenkomt. De rendieren staan echter buiten te hopen op wat wortels, want van een nacht vliegen krijg je honger. Maar helaas, nergens zijn wortels. Totdat de kerstman een McDonald’s ziet en een idee krijgt.

In plaats van een hamburger of kipnuggets, bestelt de kerstman een grote zak vol met wortels. Want met kerst mag iedereen een cadeautje krijgen, ook de rendieren van de kerstman zelf.

Boots

Het Britse bedrijf Boots speelt dit jaar slim in op de relatie tussen tienerdochters en hun moeders. We weten allemaal dat je moeder het soms moeilijk kan maken, en dat zien we ook bij het meisje in deze video. Ze mag geen make-up dragen, haar moeder is niet zo goed in het haar van haar dochter doen en de moeder zit op de bank te huilen bij een film.

Ja, je kunt je soms echt schamen voor je moeder. Maar als de tiener haar moeder ziet zingen onder een kerstboom en ziet dat de moeder intens gelukkig is, wordt er wel iets duidelijk: het is haar moeder, door dik en dun. En die moeder verdient een kerstcadeautje dat bij haar past. En dat is een perfecte weergave van de relatie tussen tieners en hun moeder.

Eveline is 29 jaar, woont in Utrecht en schrijft voor Vance over technologie. Daarnaast is ze een wandelende IMDB en groot fan van Harry Potter, Doctor Who en Star Wars.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.