Nu aan het lezen
Laptops zijn geweldig. Maar niet tijdens een les of vergadering. De laatste jaren groeide het arsenaal bewijzen tegen elektronicagebruik tijdens een meeting gestaag. Dat terwijl een gemiddelde collegezaal is bezaaid met druk typende vingers. We zijn toch lekker druk bezig? Zeker. Maar met belangrijke zaken? Vaker niet dan wel.
Sommige docenten of leidinggevenden verbieden laptops. Dat lijkt extreem omdat je met behulp van een laptop meer kan halen uit een les dan met alleen pen en papier. Zo kan je onbekende fenomenen opzoeken en stof op overzichtelijke wijze overnemen. Prima, zou je zeggen.
Maar waar het misgaat zijn de volgende momenten. Voor als je twijfelt of je je laptop eens in je tas laat zitten en het ouderwetse pen en papier tevoorschijn tovert.
In een reeks onderzoeken aan Princeton University en de University of California kregen studenten op willekeurige wijze laptops of pen en papier toebedeeld om aantekeningen te maken tijdens een les. Diegene met een laptop hadden een substantieel slechter begrip van het college zoals gemeten met een gestandaardiseerde test, dan diegene zonder.
De onderzoekers concludeerden dat omdat studenten sneller kunnen typen dan dat ze kunnen schrijven, waardoor de woorden van de docent direct vloeien naar de typende vingers – zonder te stoppen in de hersenen voor procesverwerking. De studenten met pen en papier moesten het gesproken materiaal verwerken en concentreren vanwege de simpele redenen dat hun pen de les moest bijbenen, dit had als gevolg dat zij de stof beter opnamen.
Een van de sterkste argumenten tegen het gebruik van een laptop in meetings of colleges, is dat het gebruik de nabije omgeving van de laptopgebruiker negatief beïnvloedt. In een serie onderzoeken, testten wetenschappers van York University en McMaster University in Canada het effect van laptops op studenten die ze niet gebruikten.
Wat bleek: de consumptie van een laptop heeft een ongunstig spillover effect. Een laptop is een vorm van visuele vervuiling voor de omgeving, net zoals uitlaatgassen van auto’s dat voor voetgangers kunnen zijn. Degene in de buurt zien het scherm, en hun aandacht wordt hiernaar getrokken, waarbij ze niet alleen getuige zijn van keurige notities maar ook Facebook, Twitter en mailactiviteiten.
Bij de militaire academie in de VS bestudeerde een team onderzoekers het laptopgebruik tijdens een cursus economie. De les werd gegeven in kleine groepjes met elk een voorwaarde: elektronica was toegestaan, elektronica werd verbannen of tablets werden toegestaan maar alleen wanneer ze plat op de tafel lagen zodat leraren het gebruik konden controleren.
Tegen het einde van het semester bleek dat de studenten met laptops of tablets substantieel slechter presteerden, dan de studenten in het groepje waar electronica was verbannen.
Vooralsnog zijn er weinig onderzoeken gedaan naar de positieve gevolgen van electronica tijdens colleges, maar je kan je voorstellen dat het weinig goeds belooft. Het is daarnaast geen gigantische stap om je voor te stellen wat laptops en tablets betekenen tijdens vergaderingen en andere meetings. Misschien is het naast een ‘verboden te eten en drinken’-bordje tijd voor een ‘laptops niet toegestaan’-sectie?
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.