Nu aan het lezen
Taxidienst Uber probeert stukje voor stukje haar organisatie weer op te bouwen. Het bedrijf laat weten dat het de komende vijf jaar een bedrag van 5 miljoen dollar zal doneren aan goede doelen die seksuele intimidatie en huiselijk geweld helpen voorkomen.
De eerste reeks donaties gaat naar een aantal Amerikaanse organisaties, waaronder A Call to Men en NO MORE. Uber wil hiermee vooral de toenemende donatie achterstanden bij kleinere gemeenschappen overbruggen.
Uber heeft een behoorlijke reputatie als het gaat om seksisme binnen het bedrijf. Susan Fowler beschuldigde het bedrijf afgelopen februari van seksuele intimidatie. Hierna werd een onderzoek gestart met het ontslag van 20 werknemers als gevolg. Naast klachten over seksisme en intimidatie, kreeg de organisatie ook tientallen klachten binnen over discriminatie en pesten.
Door goede doelen te steunen die zich richten op intimidatie en geweld, doet Uber een poging om haar imago een oppepper te geven. Het is verleidelijk om te denken dat dit een hele goede PR stunt is. Er is namelijk ook goed nagedacht over de timing. Seksuele intimidatie is een hot topic na de bekendmaking van het Harvey Weinstein schandaal.
De donaties van Uber vormen niet de enige stap in de hervorming van de interne bedrijfscultuur. Uber heeft ook meerdere stappen ondernomen naar haar werknemers toe. Zo biedt het bedrijf werknemers en managers speciale cursussen en informatie aan. Hiermee hoopt de taxidienst een bewustzijn rondom seksisme, intimidatie en geweld te vormen. Er is nog veel werk aan de winkel, maar Uber onderneemt in ieder geval alvast actie.
Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.